18. mai 2014

Gjørserier 14.5 og 17.5

Må prioritere noe annet en vading i Oslofjorden - og det er mye ferskvannsfiske som frister for tiden også. Har hatt et par turer etter gjørsen denne uka - uten den helt store uttellinga dog...

Øyeren/Glomma 14.5
Jeg og Ståle tok en liten tur på onsdagskvelden - og valget falt på et forsøk etter gjørsen. Sjekka først en plass i Øyeren, men vannstanden var aaalt for lav. Vi kikka litt rundt på plassen likevel, for å se om den faktisk har noen dyprenne, men det var flatt og grunt over alt gitt... Etter litt frem og tilbake fortsatte opp til Glomma - fine forhold der, og ganske mye overflateaktivitiet, så vi hadde litt trua. Resultatmessig ble det som ventet dog: Ingenting spennende - det lille som var av action resulterte i et missa run, en bunnmeita frosk (!) og en minisnipe på godt under kiloen. Vi nappa også opp litt småmort og laue til ferskt agn...

Leira 17.5
Etter at 17. mai-feiringa ebbet ut var været litt for fristende til litt fisking. Det blåste en god del dog, så jeg kom til at en lun plass var greia. Etter litt pønsking endte jeg på Leira. Begynte på stamplassen langt oppe i elva - litt for mye vann til flytebrødfiske dessverre - men jeg fikk lurt opp en fin liten stam på frilinemeite med rekebit. Ser dog dessverre ut som plassen har blitt tatt i bruk av våre venner fra øst - lurer på om de har gjort en brukbar innsats for å tømme hele plassen, urk...

Fortsatte til en av de gamle gjørsplassene i Leira. Plassen var veldig fint rydda - så faktisk ut som noen hadde brukt den ganske nylig. Fisket der var som det pleier: Ingenting skjedde før kl. 22, og så hadde jeg et perfekt gjørsrun. Fisken satt, og kjentes bra ut - definitivt riktig sort til og med - men den falt dessverre av helt uten videre før jeg fikk sett den skikkelig. Var nok ikke noe monster, men tipper vi snakker et sted mellom 3 og 5 - jaja...

Ingen kommentarer: