16. mars 2014

En helg med variert fiske - Oslofjorden 14.3, Glomma 15.3 & Vorma 16.3

Etter en periode med mye dårlig vær og ganske lite fisking så været endelig litt bedre ut nå i helga - så jeg tenkte det burde gå an å få til litt fisking. Så an værmeldinga, og landa på at fredag kveld, lørdag kveld og søndag formiddag så ut til å være OK ift. vind og nedbør, så da ble det planen...

Fredagskveld i Oslofjorden
Jeg og Marius satte kursen mot en av de få bryggene i Oslofjorden der en når brukbart dyp fra land. Her når en (ihvertfall i teorien) bra dybder fra land, typ 40-50 meter. Der ute skal det være stort sett mudder, og foreløpig virker det ikke som det ernoe særlig slimål der ute heller. Vi la ut et par stenger hver på dypet, og fiska i tillegg inne ved brygga med en lettstang hver. Det var minimalt med action begge steder - jeg hadde noen enkeltnapp, markante napp - men ganske forsiktige. De gav seg veldig raskt hver gang, så hvitting og torsk (og forsåvidt sypike) er egentlig utelukket. Må legge inn noen flere turer tror jeg, vil gjerne vite hva det er som er der ute. Så lite action kan muligens bety litt mer interessante ting der ute.

Klokka hadde vel blitt nesten 01 og vi holder på å vurdere å stikke hjemover da bryggestanga til Marius holder på å bli dratt på sjøen. Fisken sitter godt, men opp vil den ikke. Siden taklet er lett og fisken tung blir det litt nerver en stund, men vi får lirka en drøy torsk inn i håven og opp på land. Oppjusterer estimert vekt kjapt når den er på land, uten tvil den drøyeste Oslofjordtorsken jeg har sett. Vekta pendler litt mellom 8.98 og 9.00, men stoppet på 9 kg blank, og Marius kan dermed notere ny torskepers - slett ikke en verst fisk i Oslofjorden det der.


Bleik men feit og flott Oslofjordtorsk - stappfull av rogn og 9000g blank...

Lørdagskveld ved Glomma
På lørdag blåste det (som yr.no også meldte) temmelig drøyt på dagtid, men ifølge værmeldinga skulle det roe seg til kvelden. Jeg lot meg derfor friste til å finne frem feederstengene og planlegge årets første tur etter stam. Vinden roet seg litt, så da jeg var på plass ved Glomma i 17-tida var det helt OK forhold. Mye vann dog, og litt kaldt - men deilig å kjenne kveldssola og lukten av hamp og mais igjen.


Solnedgang over feederstanga - mangler bare at stamen begynner å rulle på foret nå, så...

Lite action - noen fisk oppe og vaka, men det virka veldig harraktig. Noterte også et forsiktig napp, det var også veldig harraktig. Det ble fort kaldt når sola gikk ned, men jammen var det deilig å svinge feederstanga igjen! Blir nok en ny tur dit snart tenker jeg.

Søndagsformiddag ved Vorma
På søndag var det meldt sol og lite vind, men relativt kaldt på formiddagen. Så skulle det i teorien skye til og begynne å blåse og regne utpå dagen, så jeg planla derfor en formiddagstur etter harren i Vorma sammen med Stein. Sleit litt med å få tak i mark, de jeg hadde stående var døde, og jeg kom meg ikke på butikken, men fant heldigvis litt mark i hagen. Tok i tillegg med rekene jeg hadde igjen fra lørdagskvelden, og var på plass ved Vorma ca. 09 - da var Stein allerede på plass. Tregt fiske til å begynne med som det ofte er - men vi trykket på og flytta litt rundt, og etter kanskje halvannen times var det endelig litt action i feederstanga. Snart var årets første harr på land - ingen gigant, men deilig å få startet meitesesongen i ferskvann.


Årets første harr: 45 cm og 680g


Slutter aldri å fascinere meg over de fantastiske fargene på ryggfinnene til harrene - skikkelig smykkefisk!

Etter dette gikk det ikke alt for lenge før fisk nr. 2 kom på land - litt større denne gangen, 830g/47cm. Fikk også en tredje fisk på aktivt fiske med mark (ikke veid), samt en fjerde på statisk fiske med rekehale (690g/42cm). Stein sleit litt mer med uttellinga, men hadde en del napping innimellom. Han endte til slutt med en fisk på land, og en mistet rett utenfor. Gav oss ganske tidlig (noe over 13) siden det skyet til, ble tomt for mark og vi begge hadde andre aktiviteter på ettermiddagen. Godt å komme i gang med meitesesongen dog!

1 kommentar:

Fisk og rask sa...

Bra greier, våren er i anmarsj. Meget bra Oslofjordtorsk!