27. oktober 2013

Skrubberier i Oslofjorden - 16., 17. og 24. oktober

Etter at tungesesongen ble offisielt avsluttet har fokuset delvis rettet seg mot kikkfiske etter en annen av flatfiskene, nemlig skrubbe. Har hatt noen sporadiske skrubbeturer før, men etter å ha sett enormt mange og til dels også veldig store skrubber på tungeturene har jeg fattet fornyet interesse for skrubbefisket. Har også en skrubbepers på "ca. 1000", så det hadde vært fint å få en skikkelig dokumentert pers...

16.10 - neeeesten slettvar...
Oslofjorden med Andreas - planen var å sjekke en potensiell rødhaiplass, samt noen plasser for å kikkfiske skrubbe.

Rødhaiplassen så lovende ut, men første skrubbeplass var en skuffelse: Parkering forbudt, drittbunn og ingenting å se. Vi la derfor en ad hoc-plan og fortsatte til et helt annet sted for å teste der i stedet. Og jada: Vi fant både fine plasser og skrubber:-)

Det neste som skjedde kommer til å forfølge meg og gi meg noen søvnløse netter: Jeg fant en slettvar på drøye halvkiloen som lå inne på grunna (gudene må vite hva den gjorde langt der inne). Jeg fiska på den med makrellstrimle, men den var som ventet tilsynelatende temmelig uinteressert. En liten kutling var derimot veldig interessert, og plutselig skjedde det jeg egentlig ikke ventet: Slettvaren hugg til og både kutlingen og agnet var borte. Fikk skikkelig skjelven, men satte et slags tilslag - slettvaren glapp av, og opp kom en liten kutling kroket på tvers:-... ( Faen!

Etter at den verste skuffelsen hadde gitt seg fortsatte vi til neste plass og fant et område med latterlige mengder skrubber. Nappa opp en haug opp til 800+ og så utrolig mange, tildels også store. Avsluttet kvelden med å kikke i en liten bekk/elv i nærheten for gøy: Masse SØ og skrubber, samt en diger laks (!) sto og stura i den lille elva... Synd det ikke er lov til å fiske skrubbe der, digre de som var der gitt.

17.10 - neeeesten bomtur...
Fikk plutselig åpning for en liten tur, så jeg pakka kjapt for en ny skrubbetur med Andreas. Imidlertid ombestemte yr.no seg plutselig - og i stedet for 1 m/s og klarvær ble det 5-6 m/s med heftige vindkast og regnbyger. Turen ble dermed temmelig amputert, men vi så og fikk noen skrubber innimellom bygene. Prøvde også å fiske leirkutling - men det var jo ikke akkurat mikroføre heller.

24.10 - nye jaktmarker
Hadde snakket med Andreas om mer skrubbefiske, men har hatt en hektisk uke, så jeg hadde egentlig gitt det opp. Øynet plutselig en mulighet for en liten tur likevel - og siden jeg hadde utstyret liggende kastet jeg meg rundt og hooka opp med Jonas og Andreas som allerede var ute.

Planen var å sjekke enda noen nye plasser etter skrubbe. Møtte Andreas og Jonas ved fjorden og de hadde funnet en liten haug skrubber. Jeg fant kjapt også noen som jeg nappet opp. Masse områder å kikke på, men dårlig sikt dog - og vi fortsatte etter hvert videre til neste stipp. Her var det også mye å se på, og dessuten klart vann. Fant haugevis med skrubber, men dessverre ingen særlig store. Neste stopp var veldig parkering forbudt, men et kjapt lite sveip gjorde meg gira på å lete etter tunge og var der en gang ihvertfall...

Avslutta kvelden på enda en ny plass. Fant en del skrubber her også, her var det faktisk noen store, men de ville ikke leke. Jaja...


PS: Andreas dokumenterer for øvrig skrubbeturene på litt mer grundig vis på bloggen sin - han hoster opp noen kule bilder også innimellom, sjekk her: 

Ingen kommentarer: