1. oktober 2013

Frøya/Titran med MS Gotland og Frederic Kullin 17.-22.9.

MS Gotland og Frederic Kullin har vel en spesiell klang for de fleste ivrige artsfiskere - suverén plass, suverén skipper og masse spennende og variert artsfiske er vel assosiasjonene som dukker opp - særlig for de av oss som har vært der en tur. Det har faktisk allerede blitt hele 3 år siden sist vi var til Frøya (i september 2010), så da Ole-Håkon for et års tid siden foreslo ny tur nå i år var det definitivt stemning for det. Etter at bookingen var på plass gikk vi alle og gledet oss et års tid, og så var tiden endelig inne. Vi var 6 stykker denne gangen, faktisk samme gjeng som sist: Stein, Ståle, Ole-Håkon, Leif, Lars og meg - og vi hadde 4 dager fiske med Kullin foran oss.

På dagen 17.9 kjørte vi oppover. Jeg og Ståle tok for øvrig et par timer i Glomma ved Rena etter harr på vei opp. Det var egentlig et greit avbrekk, selv om resultatet uteble.

Første fiskedag - 18.9

Første dag begynte vi med lysingfiske. Det leverte veldig bra, men nok en gang uteble de aller største for min del. Fikk imidlertid bra med fisk, og greide å løfte lysingpersen en knapp halvkilo, til 6400g, mens Lars fikk dagens største på noe over 8 kilo. Deretter gikk vi over til å jakte skjellbrosme, og utrolig nok kunne samtlige notere ny art: Til sammen 10 skjellbrosmer kom opp i båten ila. noen timers fiske. Bifangst i form av uer, og pigghå dukket også opp - og jeg noterte en ny uerpers på 1320g (mulig jeg fikk like stor sist, men da veide jeg ingen). Mitt eksemplar av arten skjellbrosme var på relativt beskjedne 530g - men ny art er ny art, og dette var til og med jubuileumsart (#100) - så jeg var veldig fornøyd - dog også en smule skeptisk siden jeg var lovet kjølhaling om jeg fikk #100...


Veldig fornøyd med art #100 - bittelitt skeptisk med tanke på kjølhalingen... (Foto: Ole-Håkon Heier)

Andre fiskedag - 19.9
Opprinnelig var planen å dra på jakt etter mora på dypet på fredagen, men væmeldingen endret seg til det verre på onsdagskvelden, så etter rask rådslagning ble det torsdagen i stedet. Vi dro av gårde klokka 0400 om morgenen - og det var litt tøft med tanke på fisket dagen før. Vi var først litt usikre på om vi klarte å skaffe agn, men det ordnet seg på null tid når det endelig lysnet. Frederic dregget opp på 500-550 meters dyp og så var det bare å tyne seg det en greide. Greide vel totalt 13 eller 14 nedslipp, 2 av dem gikk bare nesten helt ned (testet etter pelagisk fisk som vassild ++). Resultatet var uansett fantastisk: Jeg kunne notere Mora på 1500g/52cm og 1830g/55cm (art # 101). I tillegg fikk jeg blålange på 5800g (art # 102). Frederic var for øvrig utrolig fornøyd med å endelig få blålange i båten, tror han var minst like glad som oss, faktisk. 


Art #101, mora nr. to - en liten julegris på 1830g/55cm (Foto: Ole-Håkon Heier)


Art #102, blålange på småpene 5800g (Foto: Frederic Kullin)

Turen vår på dypet må dermed sies å være vannvittig vellykket. Eneste som var litt kjipt var at jeg mistet en drøy fisk pga. kroken rettet seg ut. Synd å si det, men nesten 100% sikker på at det var en blålange - og jeg tror den fort kunne være diger. Den fløt opp ganske langt bak båten, så vi fikk et glimt av den før den forsvant - jaja, nytter ikke å tenke på tapte fisk. Vi var ellers lite plaget av hå - bare noen få brosmer kom opp for min del, i tillegg hadde jeg vel en ny hågjelpers i båten, men den gikk ut igjen uten å bli veid.

Tredje fiskedag - 20.9
Siden Ståle manglet piggskate og heller ikke fikk fisket dagen før, begynte vi med det denne dagen - og Ståle var jammen førstemann med skate i båten. Det kom opp til sammen 12 skater, og selv om jeg faktisk ikke fikk opp noen denne gangen, fikk jeg et bra plaster på såret med en kveitepers på 5250g. Deretter gikk vi for mer lysingfiske - litt småtregt, men til slutt kom vi borti flere riktig store, og Lars dro opp ny pers og båtrekord på 10600g. Jeg hadde vel trolig også en ny hysepers i båten, men denne ble ikke veid, så...

 
Ny kveitepers - 5250g (Foto: Frederic Kullin)

Fjerde fiskedag - 21.9
Denne dagen hadde vi satt av til spisskatefiske, men det ble stort sett hai og brosmer. Jeg hadde på en fisk som jeg nok tror var riktig sort, men som forsvant i et uforklarlig linebrudd 10 m opp på multien når fisken var ca. 2/3 oppe - bittert! Lars fikk ellers hågjel på 1470 gram, mens jeg prøvde med hekle etter vassild og dro opp en liten rekke med fin hvitting opptil 1560g og ny pers. Masse fisk som falt av på vei opp også - mistenker at noen av dem fort kunne være riktig sort. Været ble temmelig ille utover ettermiddagen, men vi sto løpet ut, og avsluttet med en meget frisk tur inn til land... 

Ole-Håkon og Ståle holder stilen i 15-16 m/s

Søndagen (22.9) kjørte vi nedover igjen. Jeg og Ståle stoppet et par steder underveis - først for å se etter regnbueørret (nada og niks), deretter for å fiske etter harr (vi fikk 3-4 småørret hver). Greit med avbrekk underveis denne gangen også, så slik sett funka det bra...

Ingen kommentarer: