30. juli 2013

Diverse feriefiske i USA - 24.6-14.7

Har (som det sikkert har fremgått på Facebook, og delvis her) vært en skikkelig rundtur i USA med familien. Vi startet i Denver, Colorado og kjørte derfra gjennom Rocky Mountains til Monument Valley, videre til Grand Canyon og Las Vegas, gjennom Death Valley til Yosemite, derfra til San Francisco - og så Highway 1 langs kysten oppover gjennom Redwood, via Crater Lake og Portland til Seattle og Vancouver. Hadde i utgangspunktet ikke planer om å fiske bortsett fra hvitstør i Fraser (som jeg har laget en egen rapport på), men lot meg friste til å kjøpe en lettspinnstang i San Francisco for litt hyggefiske på bryggene. Ingen stor suksess i SF dog, ble bare en liten grå kutling og masse krabber. Prøvde meg igjen i Eureka, lenger nord langs kysten, men også her ble det bare krabber.

Neste fiskemulighet da ble Crater Lake - der det var fritt fiske, rett og slett fordi fisken der er satt ut og aller helst skal bort. Crater Lake er naturlig fisketomt, og dessuten et av de klareste vannene i verden. Diger sjø, enormt dyp, ingen innløp eller utløp, og sikt på ca. 30m. Det ble satt ut 10 ulike arter der, men bare Krokanee-laks og regnbue har overlevd. Så masse fisk, og fikk 7-8 krokaneelaks. De har utviklet seg til en slags dvergform med snittvekt på rundt 50g, så det var begrenset hvor gøy det var i lengden. Så imidlertid noen drøye regnbuer det hadde vært gøy å hatt nærkontakt med, men de var temmelig sky.

Hvitstør i Fraser har jeg skrevet om før, vil bare nok en gang anbefale det på det aller varmeste om en får muligheten. Masse ulike guider å velge mellom, ikke sikker på at han jeg hadde var det aller beste valget, men det holdt i massevis!

Neste runde fisking da ble faktisk Seattle - hadde tenkt å fiske i Vancouver også, men kom aldri så langt. Fikk vel 6 ulike arter - ganske morsomt å fiske et sted der nesten hvert napp er en ny art. Jeg fikk ratfish (som er en slags havmus - som det tydeligvis er MYE av - fikk nemlig temmelig mange av dem), en red irish lord, en brun kutling med røde flekker, en brown rockfish, en liten kveite på ca. kiloen, og en slags knurr med gule tegninger. Mye morro for penga (måtte kjøpe fiskelisens nemlig, men det var helt klart verdt det...).

Ellers var jeg innom Cabelas og Outdoor Emporium - sykt farlige steder, men jeg greide nesten å holde meg i skinnet. Kjøpte bare noen småting faktisk....

Ingen kommentarer: