21. april 2013

Rødhai nok en gang - 19.4

Vårsesongen i ferskvann lar vente litt på seg - så da Ole-Håkon meldte at han var klar for rødhai fredagskvelden, lot jeg og Ståle oss friste vi også. Traff Ole-Håkon på plass rundt 2030, og rigga oss opp så vi var klar til skumringa. Høy flo, så plassering var litt småtricky - så jeg som hadde høyest støvler havnet i midten, med Ole-Håkon til venstre og Ståle til høyre.

Så lenge det var lys var hvittingene temmelig aktive - særlig på Ståles kant. Kom vel opp et par tre stykker, samt at de tygde istykker agnene, som dermed måtte byttes innimellom. Når det ble skikkelig mørkt roet hvittingene seg, og det ble litt action av riktigs sort. Ole-Håkon hadde noe napping, jeg hadde et skikkelig run kroket og en fisk som kjentes både riktig og bra ut - og ganske riktig: Opp kom min 4. rødhai, og nok en gang ny pers! Litt frem og tilbake med vekta - men etter å ha kontrollveid veienettet etter å ha tørket det ble konklusjonen 1150g/65cm. Nice!

Ole-Håkon hadde etter dette noen flere fine napp, men de satt ikke, og etter hvert ble det ganske dødt. Dro seg over midnatt og kl. nærmet seg vel 01 og vi begynte å bli både trøtte og halvsløve da det nok en gang nappet heftig på stanga mi - som nå sto et stykke ut i vannet pga. floa. Var ikke noen vei utenom - bare å kaste seg over stanga, med det resultatet at vannet såvidt gikk over støvelkanten. Jaja. Belønningen var en nydelig rødhai - ikke så veldig stor (880g), men med veldig flott mønster. Det var dermed min 5. rødhai fra denne plassen på like mange turer (en tur uten hai, en med 2). Etter en liten fotorunde ble den ble pent satt ut, og ikke lenge etter kalte vi det for en kveld... Tror det er haifiske nok for vårsesongen for min del, men skal defintivt prøve denne plassen til høsten igjen!

Ingen kommentarer: