21. april 2013

Feederfiske mellom isflakene - Glomma 20.4

Hadde åpning for en liten kveldstur - og var veldig sugen på å starte stamsesongen. Var litt skeptisk til om det kanskje var mye is ennå, men tenkte det var verdt et forsøk. Valget falt på Glomma - og jeg var på plass der ca. 19.

Det var faktisk ganske mye is fremdeles, og den var dessuten enormt tykk - men det som kanskje var mer uventet var at det var temmelig mye og farget vann også. Måtte dytte bort noen digre isflak for å kunne fiske effektivt - og det utløste en kjedereaksjon som i løpet av kvelden tømte hele bakevja jeg sto i for is. Det betød at det drev små isbiter forbi hele tida, og digre isflak med ujevne mellomrom.

Gitt forholdene hadde jeg sånn moderat trua. Og ganske riktig: Bortsett fra det som faktisk virket som et heftig stamnapp tidlig på kvelden var det helt dødt. Holdt ut til sola hadde gått ned og det begynte å bli skikkelig kaldt - men rundt 2130 pakket jeg sammen og gikk hjem...

Bittelitt tidlig ute altså - og så er jeg litt i tvil om hvordan forholdene blir fremover siden vi akkurat nå har både en god del is og en begynnende vårflom samtidig. Men når det roer seg igjen er vel forholdene fine tenker jeg - skal følge litt med på vannstanden fremover...

Ingen kommentarer: