21. april 2013

Glomma 21.4 - årets første stam!

Hadde faktisk mulighet til en liten kveldstur på søndagen også. Planen var egentlig harr i Vorma, men kald vind rett sørfra minska lysten veldig. En stund var det nesten slik at jeg vurderte å bli hjemme, men syntes jeg måtte nytte sjansen - og siden jeg hadde litt for og noen tinte reker stående fra lørdagen ble konklusjonen å prøve tidligstam-plassen i Glomma i stedet...

Har fått stam på denne plassen så tidlig som midten av mars, mens det ennå lå meteren med snø langs land. Nå var det helt snøfritt og ikke noe is heller. Vannstanden var høy, men vannet var mye mindre farga enn høyere oppe i Glomma, så det virket som det kunne være muligheter. Fulgte sedvanlig taktikk på denne plassen: Gikk nedover og heiv ut litt fór et par plasser, før jeg begynte nederst - som pleier å være den sikreste plassen.

I dag var det imidlertid heldødt der - og etter en drøye halvannen time i veldig sur vind flyttet jeg opp til den neste plassen - den lå nemlig litt mer i le. Det viste seg å være et godt valg: Ikke så veldig lang tid gikk før det nappet heftig, og jeg kunne lande årets første stam - herlig! Ikke noen stor sak, knappe kiloen - men de er stort sett den sizen der. En stund etter nappet det forsiktig igjen - og en ny stam kunne landes - omtrent samme størrelse på denne. En tredje og siste dukket opp litt før det begynte å bli skikkelig kaldt og lyset forsvant - litt større, men heller ingen kjempe, måtte justere øyemålet for sesongen og klokket den inn på 1100g blank.

Var for øvrig også noen vak rett utenfor akkurat i skumringa - harr/ørret tenker jeg. Hadde nesten forventet å få en harr også, det er vanlig bifangst denne plassen, men de holdt seg unna. Jaja - uansett godt å være igang med meitesesongen!

Ingen kommentarer: