14. mai 2012

Ut etter gjørs 12.5

Hadde egentlig tenkt meg til Øyeren etter gjørs med, men vannstanden er fortsatt for lav, så valget falt på et annet vann i stedet. Plukket opp Marius V. på veien og var på plass sånn rundt kl. 19. Lette litt etter parkeringsplass på østasida, men fant ikke ut av det, så vi parkerte i nordenden og rusla ned til plassen på vestsida jeg har brukt før.

Forholdne så fine ut, vinden løya, temperaturen var fin, og østeuropeerene (ca. 10 mann i en bitteliten båt) forsvant - så trua var ganske bra. Etter første utkast runna det kjapt, og opp kom (som delvis ventet) en bitteliten gjedde.

Mens vi ventet på skumringa prøvde jeg og plukke opp litt agnfisk - fikk noen greie agnmort, men så noe jeg tenkte måtte være litt større sørv, så jeg lagde noen litt drøye brødkuler, og kjapt var jeg borti litt tyngre fisk. Gikk enda litt opp i agnstørrelse, og fikk på en uventet tung fisk - og ganske riktig var det sørv, og faktisk såpass stor at jeg ble nødt til å veie den. Med 720g/36cm er det soleklart den største jeg har sett der nede. Prøvde litt mer, men det ble bare mort og standardsørv.

Agnfiskstengene derimot fikk ligge nesten fullstendig i fred - bare et og annet lite pip innimellom, og rundt midnatt ble det så kaldt og dødt at vi gav oss. Vet ikke helt hva som er galt: For tidlig? For kaldt vann? Uansett får jeg prøve igjen om en liten stund...

Ingen kommentarer: