7. mai 2012

Bømlo 5.5 & 6.5

Skulle til Sørvestlandet på konfirmasjon i helga, og kjørte vestover etter jobb fredag. Var meldt elemdig vær, så jeg lot vinterdekka sitte på, og det var jeg glad for da jeg kjørte gjennom snøbygene på Haukeli.

Hadde lørdagen nokså åpen - og etter noen nødvendige ærend rusla vi ned til naustet. Jeg hadde raska med meg noe utstyr i full fart, og fikk rigga en bryggemeitestang for en fiskeøkt med ungene. Flyndrene var i farta - og jeg fikk 4 skrubber, et par sandflyndrer, en liten lyr, en diger, grisetynn torsk og en grønngylt. Flyndrene var rundt halvkiloen, den største skrubba var nok kanskje 8-900 - bra snitt på denne plassen. Torsken burde vært 5-6 kg utfra lengde, men tipper den var halvannen - oh well... Linn fikk for øvrig et par bergnebb inne ved land, jeg greide å unngå dem.

Litt seinere fikk jeg ta en tur alene - grisekaldt og sterk vind, innblandet snø-/haglebyger, men jeg bestemte meg for å forsøke lomrene - lomreplassene er ihvertfall litt i ly. Første stopp var ferjekaia - men der var det masse bergnebb, og jeg fikk i tillegg et par torsk, største et par kilo.

Fortsatte derfor til flytebryggene på Føyno. Lovende napping umiddelbart, men vanskelig å kroke - og det som kom opp var stort sett rødnebb/blåstål. Greide imidlertid å få opp en lomre - ikke stor, men tilfredsstillende å få på målrettet fiske igjen. Ble imidlertid ikke flere, og det ble bare mer blåstål/rødnebb, en berggylt og noen bergnebb, så til slutt frøs jeg slik at jeg måtte gi meg og gå i bilen og varme meg. Imidlertid så jeg en diger lyr som tok en av rødnebbene jeg hadde hevet ut - så jeg bestemte meg for å prøve litt jigging etter lyr. Så noen halvstore og hadde noen lugg i jiggen, men det ble ikke noe mer. Fortsatte til en bukt jeg håpte skulle være stille og brukte de 3 siste agnrekene mine der - ble bare en liten sandflyndrer, enda en blåstål og en liten torsk.


Jammen ble det ikke tid til en liten fiskeøkt etter konfirmasjonen også - så etter å ha pustet litt ut etter massive mengder kaker tok jeg turen ut i kulden igjen...

Tenkte jeg først skulle se om jeg kunne få noe agnfisk - så jeg tok turen til Spissøya for å jigge etter lyr, selv om det var drøyt med vind der... Første sted jeg stoppa fant jeg en stim med småsei - de lå på rundt kiloen, og etter 4 stk på 4 kast var jeg lei - jeg hadde jo agn, og småsei er det kjedeligste som finnes. Det var litt også fordi det var vondt å sveive med venstrearma, og jeg hadde mer lyst å se om jeg kunne få noe lyr.

Fiska meg bortover, hadde noen hugg og fikk et par små lyr, før det ble en bedre fisk - en nydelig bronsebrun sak på 2-3 kilo. Så også en mye større og fikk opp en litt mindre, før vinden og armen til sammen gjorde at jeg måtte gi meg. Neste stopp var en bukt som lå i le, og der jeg har fått pen lomre i garn. Har prøvd der en gang på sommeren, men da ble det bare gylter. Ruslet litt frem og tilbake på jakt etter en OK plass å stå, men det var umulig å nå noe særlig dyp. Begynte med noen jiggkast før jeg byttet takkel, og jammen ble det ikke en ny pen lyr, knappe 2 kg tipper jeg. Da jeg byttet til agnfiske ble det kjapt blåstål, blåstål og blåstål - og det var bare å innse at flyndrer var det bare å glemme, så jeg gav meg og dro hjem... Jaja...

Ingen kommentarer: