11. oktober 2011

Abborjigging i Østfold igjen 9.10

Hadde dagen åpen frem til jeg skulle hente familien på flyplassen kl. 19, så da Ståle sa han var klar for et fiskeprosjekt (han kunne ikke være med på lørdag) ble det fristende å legge inn en ny abborøkt i Østfold...

Etter å ha sett på værmeldingen ble vi enige om at det burde gå an å få til en fin formiddagsøkt før drittværet kom, og vi planla avreise fra Kløfta 0615...

Var på plass ved litt før 8, og da lå det allerede 2 båter utpå. Det var nesten helt vindstille og fine forhold, men bikkjekaldt. De to andre båtene så ut som de lette desperat etter fisk, så vi satte kursen rett over dit jeg og Stein hadde bra fiske dagen før. Fisken var imidlertid ikke i humør - vi fikk presset opp en fisk iblant, men det tok definitvt ikke av. Prøvde en rekke ulike plasser, men uten det helt store fisket. De andre båtene pakket sammen ganske kjapt, så de hadde nok også tregt fiske, men nå hadde vi jo allerede pint oss opp grytidlig, kjørt langt og hadde tilsvarende lang vei hjem, så vi holdt det gående...

Det ble vel etter hvert 7-8 fisk på Ståle med toppfisk på 670g, og jeg hadde 9 stykker opp til 840g + en liten gjedde da vi bestemte oss for å gjøre et siste fersøk der Stein og jeg hadde bra fiske dagen før. Akkurat på hotspoten fra dagen før hadde jeg de beste 6 kastene jeg har hatt noen gang på abborfronten: 5 fisk og en mistet fisk - største 1080g, dessuten 800g og 820g - de to andre var rundt 6-700 tipper jeg...

Dessverre viste det seg å være slutten på morroa - vi prøvde flere ganger samme sted, og avsluttet med en runde rundt på alle plassene, uten noe action. Det blåste gradvis opp, og vi kom oss på land litt over 13. Da vi hadde fått båten til land blåste det skikkelig opp, og da alle sakene lå trygt i bilen kom de første regndråpene. Før vi hadde kommet til særlig langt styrtregnet det - tror vi snakker om den best timede sammenpakningen jeg har hatt noensinne også gitt.

Ingen kommentarer: