11. oktober 2011

Abborjigging i Østfold 8.10

Jeg og Stein tok en heldag etter Østfoldabboren fra båt...

La ut nybåten rundt 0830, og da lå det allerede et par båter utpå. De meldte om brukbart bett, og det tok ikke alt for lang tid før også vi hadde første abbor i båten.

Vi testet etter hvert flere ulike steder rundtom, og det tok litt tid før jeg fikk teknikken til sitte helt. Det blåste ganske mye, og vi drev ganske fort - så jiggene jeg hadde var faktisk litt lette til å holde skikkelig kontakt med bunnen. Det kom jevnt med abbor i båten, godt over halvparten var nok over halvkiloen, og Stein hadde vel til slutt 2 stk over 900g: 960g (som vel var ny pers) og 930g. Selv stoppet jeg på 860g, og veide også fisk på 830g og 790g - ellers ble det mye fisk på 6-700g og generelt veldig morsomt fiske. Endte med noe over 40 abbor hver - vi fant en liten hotspot som vi dreiv over mange ganger, og som leverte fisk hver gang. Fikk faktisk også en liten gjørs - anslagsvis halvannen, og faktisk årets første (og trolig eneste) gjørs...

Så må jeg nesten nevne min lille innovasjon for turen: Siden vi drev såpass fort og det var vanskelig å holde bunnen laget jeg en duppjiggingrigg - med en liten jigg med kulesøkke over - og glidende fortom på drøye 3 meter som hang under en Fox slider-dupp. Med den høye drifthastigheten vi hadde gikk denne opp og ned i vannlaget og fisket stort sett mellom 2 og 3 meter - og den leverte ganske mange fisk, og faktisk noen av de største. Hadde egentlig tenkt å teste en slik rigg med agnfisk, men jigg funka tydeligvis like bra - forutsetter nok en del fart i vannet dog...

Ingen kommentarer: