14. mai 2011

Stam i Glomma 11. & 13.5

Presset inn en liten stamtur 11.5 - kom litt seint avgårde, men forholdene var fine der oppe. Veldig mye fisk som rullet, men det viste seg å være buk - og den var dessuten småspist. Ble en del fisk på land, alt av standardstørrelse. Noen ytterst få stamnapp innimellom, men bare en kom opp, og den var liten. Endte med å veie en buk som så litt stor ut for å kalibrere øyemålet, den klokket inn på 1600 blank...

Måtte gi meg litt tidlig - sykt mye pollen i lufta, og det ble etter hvert veldig ubehagelig. Da jeg skulle over til fastlandet igjen gikk jeg over den ene støvelen...

13.5 var jeg klar for tur igjen - men var litt tvil om hvor/hva. Vurderte gjørs, men synes vannstanden i Øyeren var litt lav, og likte ikke helt vinden, så jeg landa på stam.

Var på plass rundt 20, og denne gangen droppa jeg foring, for å prøve å unngå buken... Fikk likevel ganske raskt en buk, og to stam på rundt kiloen. Så ble det ganske stille - bortsett fra at noe hugg etter feederen min når jeg sveiva inn, så jeg begynte å mistenke at jeg hadde fått besøk av gjedde. Det rullet imidlertid hele tiden grov fisk lenger nede, så etter en stund bestemte jeg meg for å flytte nedover.

Det viste seg å være et bra valg - stamaction umiddelbart, først en på rundt kiloen, så flere som ikke ville sitte. Prøvde med noen bloodworm hook pellets som jeg hadde trua på - og agnet hadde ikke stabilisert seg på bunnen en gang før noe kastes seg over den. En ikke alt for heftig fight resulterte i min fineste stam på en stund: 2320g/55cm. I tillegg ble det stam på 1600g/50cm og 1540g/49cm. Ble ikke flere stam på land, men da det skumret kom buken - landet 2 før jeg gav meg, den ene småpene 1980g/51cm...

Ingen kommentarer: