31. mars 2010

Jarenvannet 28.3

Jeg og Ståle ble enige om å ta en siste tur etter gjedde på isen - og etter litt frem og tilbake falt valget på Jaren (mest pga. håp om å lure opp noen sik også). Per R. og Frode skulle også ut, så vi ble enige om å treffes der oppe. Sommertid var en strek i regninga, så det var tøft å komme seg avgårde på morgenen, men vi var på plass på isen halv ni, trøtte som fy...

Mindre overvann enn ventet og ganske fine forhold, men tykk og tung is å borre i. Fikk satt ut gjeddestenger og begynte å lete etter sik, men fant lite, faktisk ingenting... Ganske tidlig hadde jeg et run på en av gjeddestengene, og kroket en gjedde på drøye 2 kg, som dessverre måtte bøte med livet pga. dyp kroking. Etter det gikk det i resultatløs sikleting leeenge. Tror jeg og Ståle borra 20-30 hull over et stort område uten å se en sik. Så plutselig så jeg en stor sik i det første hullet jeg borret, og etter hvert også noen mindre, som til og med tafset litt på agnet. Etter mye om og men fikk jeg også lurt opp en liten en... Og det var alt, bortsett fra at Per R. og Ståle fikk noen mikroabbor. Det var uansett en deilig dag på isen og vi koste oss frem til vi ble enige om å pakke sammen.

Per R. og Frode pakket sammen først og da de hadde gått begynte vi å pakke sammen vi også. Det runnet plutselig på den ene stanga mi, og jeg kroket en fisk som først virket temmelig liten, men som kviknet til etter hvert og faktisk nesten var pen. Mens jeg kjørte den runnet en av de andre stengene mine, og Ståle måtte trø til med tilslag - men den glapp dessverre. Jeg fikk landet den første, som var i flott kondis og ble veid til 5,9 kg. Og det var det - en fin siste dag på isen for sesongen!

Ingen kommentarer: