19. mars 2010

7.3 - Øvre Romerikeavdelingens isfiskekonkurranse...

Stein, Ståle og jeg var på plass ved Hersjøen rundt 8 - med håp om å dra opp noen storabbor...

Drøy tur ned med pulk og full oppakning, men fine forhold ute på grunna. Isen var latterlig tung å borre i, og siden vi alle havnet midt på grunna de første 2-3 hullene (grunna viser seg å strekke seg mye lenger nordover enn jeg trodde, og i den delen er den også veldig brei) tok det sin tid å få ut abborstengene. Utsettingen ble også avbrudt av spredte run, som stort sett viste seg å være smågjedder - og de som ikke var det spyttet. Da alle stengene var ute var det en stund et skikkelig smågjeddebonanza - og det kom vel opp bortimot 10 gjedder - fra bittesmå til små...

Etter dette roet det seg litt, og vi begynte å lete etter agnfisk. Jeg og Ståle fant lite og ingenting, men jeg fikk opp en mikroabbor og miste en litt større på pimpel, og Ståle fikk etter hvert også noen abbor, hvorav en kanskje bortimot 400g. Stein var den eneste som fikk mort - men han fant til gjengjeld en stim og endte vel med 15-20 stk, tror jeg.

Uansett koste vi oss i sola på isen,drakk kaffe og spiste diverse tapasaktige ting til lunsj, da nappingen roet seg midt på dagen.

Fisket ble ganske tregt, og det skjedde ikke stort, selv om diverse taktikker ble prøvd ut. Jeg hadde et realt lugg i balansepilken, og ellers var det noen run på agnfiskene innimellom, men enten så spytta de, eller så var det smågjedde.

Ved solnedgang var det et nytt lite napprush, og Ståle fikk den eneste verifiserte agnfiskborren opp i hullet, men dessverre ikke opp på isen. Ellers var det stort sett smågjeddene som dominerte denne bettperioden også...

Ved oppgjør av status på slutten av dagen konkluderte vi med følgende prisutdeling:

- Størst gjedde: Ståle, anslagsvis 2,3 eller deromkring
- Minst gjedde: Stein

- Størst abbor: Ståle, lukta vel på 400g
- Minst abbor: KJ, så liten at det var latterlig...

- Flest fisk: Stein
- Størst totalvekt: Sannsynligvis også Stein

I tillegg fikk vel jeg en trøstepremie for styggest gjedde (den hadde en utolig guffen byll på ene siden), og kunne sikkert også tatt klassen for minst fisk - både antallsmessig og totalvekt (to små gjedder og en mikroabbor) - jaja...

Tross det: En nydelig dag på isen, selv om Hersjøen ikke viste seg særlig samarbeidsvillig. Forundrer meg litt at abboren der skal være så seig å få has på, men mulig det er alt for mye snø der nå...

Ingen kommentarer: