11. april 2010

Påskefiske på Sunnmøre 31.3-3.4

Har blitt noen små turer på Sunnmøre i påskeferien, ikke noe å skryte av men en liten oppsummering må vel til...

31.3 ble det en liten tur til småbåthavna på Hellesylt på jakt etter flatfisk - fasit ble nada og niks...

1.4 tok jeg og Linn en liten tur først, prøvde Oksvika og ferjekaia uten suksess. På kvelden prøvde jeg igjen på kaia - da med marginalt større suksess - fikk 5 sei, 4 små og en på rundt halvannen...

3.4 gikk vi tur til Saltkjelsvika (mot Sunnylvsfjorden) og jeg dengte litt med sluk - det resulterte i 2 lyr (en småpen på drøye 3) og en torsk på rundt 2. På kvelden tenkte jeg å tra til Sykkylvsbrua på flatfiskjakt - men da jeg kom frem viste det seg at isforholdene gjorde det umulig. Imidlertid fantes den en liten dam (ca. 50 m x 50 m) med fylling rundt, som tydligvis hadde blitt laget ila. vinteren. Den var delvis islagt og så grumsete ut, men det det vaket fisk i iskanten, så jeg ble nysgjerrig. Et kast med sildehekle resulterte i en svært tynn sild, så tydligvis hadde en sildestim blitt stengt inne da fylliga ble laget i vinter en gang. Jeg bestemte meg for å forsøke å få opp noen til agn (de var perfekt gjeddeagnstørrelse) og ila. en times tid tok jeg opp rundt 120 stk før det ble slutt på morroa...

Ingen kommentarer: