29. august 2009

Stamfiske sommeren 2009 - 9 turer

Stamsesongen 2009 ble trege greier - forholdene ble liksom aldri slik de skulle... Til tross for en god del turer uteble resultatene

Glomma 14.6
Tok en tur til Glomma etter stammen, da fiskesuget ble stort... Fin vannstand, men litt kaldt og mye vind og treegt. Ble med to stam og en buk, største stam 1640.

Glomma 18.6
Jeg og Ståle tok turen til Glomma. Forholdene begynner å se veldig bra ut der oppe, men det er fortsatt for høy vannstand til å komme ut til øya - dvs. hvis en ikke vasser da, og det gjorde vi i går.

Kjempefint å stå der ute, og etter litt smånapping i begynnelsen tok fisket seg gradvis utover kvelden. Ståle fikk 4 stam og 2 buk, jeg endte med 3 stam. Ingen store, men heller ingen små, de lå vel temmelig stabilt fra 1,1-1,4 omtrent. Tror det er like før det dukker opp noe stort der oppe nå...

Glomma 21.6
Fikk til en kveldstur i fineværet og trua var egentlig ganske bra. Var på plass rundt 21, og de gutta som var der holdt akkurat på å pakke sammen.

Vasset ut til øya og rigget meg til - trua var egentlig på topp. Resultatet var imidlertid ikke all verden - det ble bare to små stam og 5-6 buk. Noen av bukene tok på flytebrød, og det er jo alltid gøy. Men hvor har det egentlig blitt av den litt større stammen i år?

Glomma 26.6
Kom meg seint avgårde og tenkte stam kunne være fint. Dessverre hadde noen meitere som jeg aldri har møtt før okkupert go'plassen. De fora hardt og klaga over mye mort. Jeg stilte meg lenger oppe og fikk ganske kjapt 3 stam - 2 under kiloen, en et stykke over. Knotten/myggen var imidlertid veldig ivrig, og siden jeg uansett ikke fikk fisket øya som jeg ønsket pakket jeg ganske snart sammen. Gutta som fiska lenger nede fikk etter hvert et par stam/buk, men det ble visst ikke det helt store. Da jeg hadde pakka sammen det meste rulla det grov fisk ved land - jeg heiv ut en brødbit, og kroka en småpen buk på 1800 blank...

Glomma 27.6
Øya var ledig så vi (dvs. jeg og Stein) vasset ut og rigget oss til. Når sola gled inn bak trærne så begynnte det å nappe. Mye kontakt med fisk, men litt lavt snitt på de som kom opp i starten. Veldig variabel fiskestørrelse. Omkring midnatt roet stambettet seg, vi hadde vel 7-8 fisk på land hver. Mange napp som ikka satt og for treg i tilslaget.

Glomma 30.6
Fikk sjansen til å ta en liten tur, og valget falt på stam. Ingen andre der, og jeg vasset ut til øya selv om vannstanden faktisk hadde gått litt opp. Helt stille de første timene, bortsett fra en liten gjedde. I skumringen ble det mer action, men ikke snakk om å få dem til å sitte. Kun 2 stam på land - i tillegg ble det en buk på flytebrød... Jaja...

Glomma 4.7
Ble en siste stamtur før vestlandet på jakt etter storstammen. Var på plass rundt 21 og vasset ut til øya. Litt seinere dukket Jonas opp, han sa han hadde mistet 2+-fisk dagen før. Helt stille til det begynte å skumre - Jonas dro opp 3 fisk i rask rekkefølge, mens jeg slet med krokingen. Etter hvert kom det seg, og jeg dro jevnt med stam, men ingen store. Jonas gav seg rundt midnatt, da hadde han fått 5-6 sa han, bare små. Jeg fortsatte en stund til - ganske tregt en stund frem til rundt 01. Fra da og utover var det skikkelig action, men fortsatt ingen store, og siden jeg skulle vestover i dag gav jeg meg rundt 0145. Fasit da var 13-14 stam, ingen over halvannen kilo, de fleste +/- kiloen, og 3 skikkelig små (dvs. under halvkiloen). Jaja...

Glomma 6.8

Både jeg og Ståle var fiskesugne etter ferien, og tok en tur etter stammen. Vannstanden var drøy - høyere enn under flommen i vår, så vi måtte sitte på berget. Fisket var kort sagt tregt, selv om det var store mengder småfisk der. Noe smånapping og et par lovende run hver ila. kvelden, men det var alt. Ståle hadde på en pen fisk en stund, men det kunne fort vært en gjedde, den tok ihvertfall feeder og krok og hele greia...

Glomma 23.8
Liten kveldstur med Per Rune. Vannstanden har gått ned mye, og forholdene begynner å bli ok igjen, men fisken uteblir... Jaja...

Ingen kommentarer: