29. august 2009

Diverse sommerturer

Sørv i Østfold 20.6
Jeg og Stein bestemte oss for å ta en tur nedover til Østfold for å gjøre et nytt forsøk etter sørven. Var på plass der nede litt over 21, og forholdene så fine ut: Regnet hadde letta og vinden stilna, og himmelen var i ferd med å klarne opp. Vi satte oss på/ved odden, og trua var ikke så verst. Resultatet ble imidlertid nokså dårlig. Bare noen få sørv - mine var såvidt over 500g. Stein fikk en brasme, og jeg huka en. I tillegg hadde jeg besøk av en del gjørs som bråka litt - kroka en av dem men den kjørte seg fast i sivkanten...

Kvelden var imidlertid nydelig, men det ble veldig kaldt etter hvert. Fisket var jevnt tregt og stoppa aldri helt opp, og det hadde kanskje løsna utover morgenkvisten, men litt over 02 gav vi oss - det var for kaldt og tregt... Da vi kom opp til bilen var det 7 (!) grader - midtsommer...

På plussiden fant jeg endelig ut av sørvfiske med loff, som jeg har slitt med før - og de 4 største tok alle på loff. Var ogå borti tuung fisk, så de er der jo.

Suterjakt 22.6
Kveldstur til etter suter med Per Rune - kort sagt ble det nada... Var noen fine karuss som rotet rundt i sivet helt ved land i skumringa, og en del fulle, badende ungdommer - det var vel det mest spennede som skjedde...


Karussblanking 23.6

Tok en kveldstur etter karussen - og denne gangen ruslet jeg rundt halve vannet for å speide etter karuss, men uten å se noe. Deretter fisket jeg noen timer på to ulike steder - uten antydning til liv.

Nå har jeg faktisk ikke sett karuss der siden den første gangen jeg var der med Ståle. Virker som de trekker ut til midten av vannet eller noe slikt - kan se ut som det ruller fisker der ute. Jaja... Kanskje jeg må finne meg et annet karussvann...

Glomma 28.6
Dagens tur var planlagt med familien som premissgiver, og besto i en badetur til badedammen, etterfulgt av en bitteliten båttur. Jeg droppa av familien ved badedammen og planla litt båtutsettingsresearch før jeg plukket opp båten, og så plukket opp familien. Tok runden og så på potensielle båtutsettingsplasser. Da spotta jeg plutselig noe som fanga interessen - en diger brasme rota rundt på grunna like ved land... Ransaket bilen for fiskeutstyr, men hadde bare med et par dorgestenger til båtturen + en jiggstang med multisnelle og snøre . Ikke hadde jeg kroker, og ikke hadde jeg agn - så valget falt på en oransje jigg som tidligere har sikret meg brasmepersen min (mange år siden, før jeg begynte å meite). Kløna fælt med kastinga, men greide til slutt å vippe jiggen ut foran brasma som rotet rundt på bunnen. Den angrep umiddelbart, og etter en udramatisk fight kunne jeg løfte den på land. Lang og høy, men utrolig slunken i buken og tynn over ryggen. Hadde ikke målbånd, men utrolig nok lå saltervekta i bilen, så jeg kunne veie den til 2400 akkurat - og ny pers! Hadde lett bikket 3 i bra form, nå var den nokså slunken og pjusk, men etter litt om og men greide jeg å få den i gang igjen...

Resten av familieturen gikk mer etter planen - en liten båttur med et par woblere på slep som resulterte i en smågjedde til pus, og nå varme, skitne og slitne unger etter en lang dag...

Båtfiske på Glomma 29.6

Jeg og Stein tok en tur ut med båten på Glomma. Vi møttes ved Haga og tøffet avgårde derfra. Vestsiden av Glomma hadde en fin dyprenne som vi fulgte oppover uten at det gav fisk.

Ved øya utenfor Beengen gjorde vi både dorge- og jiggforsøk. Det var sykt med mygg der så vi klarte ikke å være der så veldig lenge før vi dorget nedover igjen. Da slo kveldens eneste fisk til - en gjedde på ca. 2,5kg tok wobbleren til Stein...

Ingen kommentarer: