17. mai 2005

Kystmeite 14.5 & 15.5

Og da var jeg tilbake etter vestlandsturen... Ikke det helt store resultatet, men litt kosefiske ble det. Det jeg er mest fornøyd med er at jeg endelig har fått has på flatfisksyndromet mitt. Har faktisk aldri fått flatfisk på stang, men det ble det orden på nå ihvertfall...

Men for å ta ting fra starten av: Lørdagen begynte dårlig. Jeg hadde ikke fantasi til å tenke meg at butikken på Moster verken hadde frossen makrellfilet eller frosne reker, så jeg kom ut fra butikken med kun reker i lake. På dagtid var det familietur og kun en bitteliten fisketur sammen med 4-åringen ble det tid til. Resultatet ble magert, men en rødnebb på 260g sa ja takk til vassne reker i lake:



På kvelden blåste det ganske mye, så jeg fant en lun vik og begynte med litt slukdenging i håp om å få noe brukbart agn. Fikk først et par lyr på rundt kiloen + at jeg så en torsk på 10kg+ som beitet på grunna. Den var selvsagt helt uinteressert i sluken. Så fikk jeg et par-tre småsei som fikk duge som agn og gikk over til meite. Det nappet umiddelbart, og ganske snart var min første flyndre på stang et faktum:

Sandflyndre på 550g

Fikk 3 mindre av samme sort som jeg ikke veide, før jeg fikk et par pene:

Sandflyndre på 660g

Sandflyndre på 840g

Avslutta med to mindre flyndrer igjen og en torsk på rundt kiloen. Lurer egentlig på om ikke minst en av flyndrene må ha vært en skrubbe, men inntil videre bestemmer jeg meg for at ihvertfall sandflyndre en en sikker ny art...

Søndagen hadde jeg store planer, og været var først ok, litt regn, men nokså vindstille og fine forhold. Prøvde derfor et sted litt lenger ute denne gangen, men resultatet var absolutt ingenting. Stakk derfor tilbake til flyndreplassen fra dagen før og dro opp en sandflyndre på 590g... Så begynte det å regne skikkelig og det ble surt og begynte å mørkne, så kona ville hjem. Da jeg hadde kjørt henne hjem bestemte jeg likevel meg for å prøve litt fra en kai i mørket. Fant et greit sted og rigga meg opp med et par stenger. Ganske snart nappet det i den ene stanga og årets første sypike var et faktum. Det begynte å bli kaldt, og jeg var klissvåt og på nippet til å gi opp, da det endelig nappet "flyndreaktig" på den ene stanga. Kjapt kunne jeg konstatere at flyndreart nr. 2 var et faktum:

Lomre på 630g

Etter det fikk jeg blod på tann og dro to mindre av samme sort før jeg gav meg.

Ingen kommentarer: