30. mai 2005

Gutsing etter mort, del II (27.5)

Etter en to dager med foring md mais og strøbrød i et vann som huser stor mort var det tid for å se om stormorten hadde latt seg lokke. Det var en nydelig kveld - nesten vindstille og strålende sol, så forholdene så helt ideelle ut. Og morten var til stede - dubbmeite med mais var metoden, og snart var den første morten på land. Stor var den ikke - bare vel 100g, og snart fulgte flere av samme sort. Det var noen større innimellom, men snittet lå vel på rundt 150-200g og jeg fikk store mengder fisk fra 100-300g. Prøvde også bunnmeite, uten suksess. Fikk lurt opp noen større også - største ved brygga jeg fisket først ble 350g, da det begynte å bli tregt fiske flyttet jeg meg ut på neset og fikk både flere og noe større fisk der - største var på 380g... Totalt ble det vel 6 mort over 300g og mange under.


Nydelige mort på 350g og 380g

Stormorten var altså ikke så lett å lure, selv om det ble massevis av fisk. Metoden kan være feil, mulig bunnmeite er mer selektivt etter de større mortene. Noen av de større mortene av de jeg fikk var ihvertfall så fulle av mais at det rant av dem når jeg tok i dem - så at foringen virker er det ikke tvil om. Det er vel også mulig jeg har overforet, det er mange variabler å ta hensyn til. Virker forresten som om morten var midt i gytinga, det plasket bra helt inne i sivet innimellom, kanskje det var det stormorten var opptatt med...

Ingen kommentarer: