26. desember 2020

Vadetur 16.10

Jeg og Andreas vurderte lenge å slå oss sammen med Heier og Jørgen og teste østsida, men så var det plutselig føre i Vestfold, og det ser det ikke ut som det blir på en stund igjen, så da kom vi til at vi bare fikk hive oss rundt og kjøre nedover. Det blir jo bare 1-2 turer dit i halvåret, og de er stort sett enten fiasko eller suksess, så en må jo bare prøve...

Vi kom litt seint avgårde og var på plass litt før 20. Føret var sinnsykt bra, veeldig lav vannstand, klart vann og da vi skulle sjekke sikten før vi tok på vaderene så vi en liten piggvar i lysa fra hodelykta. Begynte i nord og gikk sandbaren sørover - rota oss bort midt på, for vannet var så lavt at vi plutselig var laaangt fra land. Etter hvert fikk vi korrigert kursen og kom oss over i kjent farvann. Da vi nærma oss hotspoten i sørenden av stranda tråkket jeg plutselig på en "stein" som svømte sin vei når jeg løftet foten, anslagsvis en 2-3 kg piggvar. Vi slet litt med vind og småbølger som gjorde sikten tricky (stranda er så stor at når vi må bruke vindu mister en motet), men innimellom var det finfint, og vi var plutselig i et område der det var ferske, digre liggegroper over alt og etter hvert også masse piggvar. Den neste halvannen timen tror jeg vi bare surret rundt i piggvarrus. Andreas mistet først en ganske stor piggvar (5-6 kg) før han fikk en på drøye kiloen. Jeg fisket på en på drøye kiloen som jeg ikke fikk - deretter fant vi begge store fisker som vi fisket på samtidig, og plutselig sto vi der med en 4+ hver i håven. Etter dette er rekkefølgen litt blurry - men da det begynte å bli plagsom vind og vi hadde sjekka hotspoten ferdig hadde vi funnet 17 piggvar fra 5-600g opp til 6-7, og fått 6 (de minste fisket vi ikke på). Jeg hadde persa med 4530, og ellers fått 2360g, 2140g og 1480g, mens Andreas hadde fått på 4340 og 1160g.
 
Vi gikk tilbake til nordenden av stranda og fant ikke noe mer der og sikten (uten vindu) var fortsatt tricky, så da begynte vi å tenke på å gi oss. Vi gikk på land og skulle egentlig bare pakke i bilen, men plutselig ble det helt vindstille igjen... Vi gikk først bare et sveip rett utenfor der vi sto i nordenden, og jeg fant kjapt en ny piggvar til Andreas (1200g), og han fant også en ganske stor tunge (kiloen pluss).
 
Nå hadde også floa snudd og vi har en teori om at de kommer inn når vannet snur, så da ble fristelsen for stor: Vi la vinduene i bilen og gikk tilbake til hotspoten i sørenden for å ta et siste sveip der før vi gav oss. Og jammen var det ikke fylt på igjen... Vi fant og fikk først en 1700g hver, før jeg fant en stor en igjen, som hadde vært hårfin pers om den ikke greide å kroke seg selv under haka og fikk en tur i håven (4560g). Så ytterligere 2 mindre piggvar også - så da endte vi med å finne totalt 23 piggvar, hvorav vi fikk 10...

Ingen kommentarer: