28. april 2019

Innledning av vadesesongen 4.4, 6.4, 11.4 & 13.4

Torsdag 4.4

Tok et ganske kort sveip alene. Det var lavt og klart vann og nesten helt vindstille. Lite liv på grunna, bare små rødspetter og en og annen skrubbe - samt en del sild som virra rundt og de obligatoriske SØ-ene. Så nesten ingen småfisk og absolutt ingen børstemark. Første fisk av interesse var en ganske solid slettvar som dessverre var vanskelig å deale med. Hadde potensielt sett vært pers, og i toppkondis hadde den muligens også snust på Nrek. Gitt lite børstis var det også lite tunger, men fant 2 stk i et lite område. Hadde ikke gravd børstemark på forhånd, så da fikk de ligge (prøvde litt med rekehale, men det var ikke populært). Gikk meg på 2 stk enorme SØ-er - tror SØ-fiskerne hadde fått hjerteattak om de visste hva som suser rundt på grunna. Akkurat da jeg skulle snu gikk jeg meg på en pen piggvar som lå akkurat i det området der jeg har tenkt at de burde ligge, men aldri funnet dem. Den var (piggvarstyle) temmelig på hugget, og så snart jeg fikk posisjonert meg skikkelig hugg den kontant. Klokka inn på småpene 2550g og dermed var årets vadepremiere en definitiv suksess...

Lørdag 6.4

Ny kort vadetur alende. Fortsatt lite liv, og faktisk ikke en eneste tunge denne gangen - og jeg som hadde funnet børstis og alt. Fant en slettvar på grunt vann som faktisk var på hugget, den hugg kontant og klokka inn på 1620g. Fant også en var til som var rundt 2 kg men ikke ville noen ting. Fortsatt usikker på om det var en piggvar som oppførte seg som en slettvar eller om det var en slettvar som hadde tatt formen til en piggvar - uansett ville den ikke spise noe og flytta seg bare sakte rundt for å unngå agnfisken. Jaja - gav meg tidlig fordi jeg var litt sliten pga. pollenallergi og ikke orka en langøkt alene...

Torsdag 11.4

Tredje korte alenetur. Gikk et par ulike strekninger. Veldig lite spennende å se denne gangen også, men fant en fin piggvar som lå for seg selv. Den var sint som fy og hugg kontant. Klokka inn på 2150g. 

Lørdag 13.4

Jeg, Stein og Andreas var ute med vindu. Fint føre, og vi gikk et temmelig lagt strekk, men så lite av interesse. Vi så til sammen 3 tunger, største rundt kiloen. Ellers mye rødspette og en del skrubbe. Ingen var å se noe sted. 

Ingen kommentarer: