11. september 2016

Art #112 - dusteansjos...

(Kommer tilbake til art #113 og #114 etter hvert i en personlig oppsummering av Svalbarturen, men rydder unna #112 først, siden det er en skikkelig dustefisk...)

Halve Laken (eller ihvertfall 3 stykker) var ute i Oslofjorden sist helg og plukka ansjos. Jeg hadde halvveis tenkt meg ut, men det ble ikke, så jeg lurte med meg Ståle og lettmatros Marius ut en tur denne helga - før å få et kryss i boka, samt prøve etter havabbor.

Finvær betyr at fjorden er full av båter, som igjen betyr at det er skvalpesjø uansett hvor man er. Sånn litt om senn kom vi oss likevel på plass og Sabikiheklene gikk i vannet. Ståle dro opp en ansjos nesten med en gang, og jeg fikk trua på at dette skulle gå greit. Så varte det og rakk uten at det skjedde stort. Var borti noen fisk av riktig sort, Marius fikk en makrell. Vi drifta litt frem og tilbake, men ansjosen ville ikke. Så koker brått makrellen et par steder, og vi får opp trua. Marius napper opp et par ansjos, men jeg sliter. Begynner å tenke at det er på tide å drite i det, men vi kjører ett drift til i området det kokte med makrell og endelig napper jeg opp en liten fisk av riktig type. Yay! (skal sies på en temmelig halventusiastisk måte...)


Den forjettede dustefisk 2016 - ansjos på 7,92g (Foto: Marius Vikene)

Neste plan på programmet var å dorge litt etter HA. Vi kører rundt en hel masse plasser som bør levere HA (og gjør det jevnlig), bare ikke akkurat nå. Velger å skylde på masse båttrafikk og brå, heller enn egen udyktighet. Vi holder på til sola går ned og det blir kaldt, så drar vi hjemover. Havabboren får visst være til en annen gang. Jaja...

Ingen kommentarer: