6. juni 2016

Oslofjorden 28.5 & 4.6

Duppmeite og vårsesongens aller siste vadetur 28.5
Måtte ha avveksling fra tregt gjørsfiske og kjedelig hagearbeid/reperasjon av båthenger. Kom til at en tur i Oslofjorden var på sin plass, og pakka med en duppstang og lurte med meg Andreas. Sjekka vind og vannstand, og konkluderte med at en siste runde med vadere og vindu i skumringa også var et mulig prosjekt - så da ble det også pakka i bilen. Etter å ha svingt innom et par steder og testa sikten (som var temmelig dårlig, men ikke helt håpløs) satsa vi på en økt med duppfiske og testa om horngjelen var hjemme. Det var den sånn delvis, bomma på noen tilslag og kroka en på 380g. Andreas dengte mest sluk etter SØ, og han hadde en del napp og bomtilslag.

Så ble det mørkt og vi bestemte oss for å ta et lite sveip med vading. Gadd ikke å grave børstemark, så vi satset mest på var i utgangspunktet. Gikk et stykke i tykk pollenvelling uten å se stort annet enn skrubber og små SØ. Ble litt småoppgitt over forholdene, men gradvis gikk vi inn i modus og traska på, som det ofte ender. Det dukket etter hvert opp noen små tunger her og der, men ingen var. Vi gikk lenger og lenger, og plutselig innså vi at vi hadde havna i vadetranse igjen. Stadig flere tunger ble observert, og faktisk noen store også. Jeg fiska opp en på 1420g/46cm, samt en på litt over kiloen som fikk gå (utgytt) og Andreas en på 800g. I tillegg så vi et par til på godt over kiloen. Kl. 03 gav vi oss - da hadde vi gått alt for langt og sett 18 tunger - men ikke en eneste var. Jaja - nå MÅ vadesesongen være over til det blir mørkt om natta igjen...

PS: Det var ikke mørkt nok til å begynne å vade før nærmere 2330, og det var lyst igjen 03. Passer nok bedre å meite hele natta enn å vade med vindu nå gitt...

Belone belone 4.6
Var gira på noe fisking lørdag, og endte etter hvert på horngjelfisking med dupp som avveksling. Lurte med meg Andreas og dro nedover i kveldinga. Nydelig vær dog, og dermed masse folk over alt. Plassen vi planla å fiske var okkupert av teens som skulle feste - så det endte med at jeg dro med meg Andreas på langtur over til et område jeg har sikla på i 2 år. Finfin klatretur som var ganske kort, men til dels luftig og heftig i solsteika. Sykt sted, må dit med vindu til høsten, men definitivt ikke til fots. Mye båtfolk i området - men også enormt med vadbare strekninger som lukter av både det ene og det andre.

Vi satte dog kursen ut mot en spennende plass vi har snakka om før. Mye strøm og enormt med fisk som jaget. Jeg fikk 8 horngjel på dupp, Andreas en. Han kastet også sluk og fikk en makrell og en berggylte (!). Vi snakket om å fiske berggylte her i fjor og jeg hadde faktisk med noen få reker i sekken - så jeg prøvde litt målrettet gyltefiske. Fikk 2 stk til tross for lite egnet utstyr, så må tilbake hit igjen en tur snart tror jeg. Skikkelig potensiale for både lyr, gylter og diverse annet, tror jeg. Veldig kul plass som fortjener nye besøk ganske snart!

Ingen kommentarer: