7. august 2015

På tur med Thomas 2.8 - art #107 & #108, samt persing på lysing

Da jeg var ute med Thomas og fikk skolest i romjula, snakka vi også om muligheten for å plukke kolmule og vassild der oppe, samt annet bra fiske på sommerstid. Jeg kom til at jeg måtte ta kontakt om jeg fikk noen åpning for ny tur ila. sommeren, og nå i juli/august da jeg var oppover tok jeg kontakt med ham. Etter litt frem og tilbake fikk vi plotta inn en tur på søndagen - været var sånn halvutrygt, men vi lot det stå til. Jeg begynte med å ta første ferja utover, det gikk uventet greit siden jeg fortsatt hadde et snev av jetlag i kroppen etter Kina.

Klassisk Sunnmørsvær: Grått og vått...

Kjørte gjennomgrått vær og tett regn, men da jeg parkerte bilen stoppa regnet, og slik forble det resten av dagen.

Thomas guida meg kjapt til kolmule (et nedslipp) og vassild (5 nedslipp fordi de dels falt av, dels ble angrepet av sei/makrell på vei opp) - og turen var allerede en suksess for min del etter å ha krysset av art #107 og #108. Lenge mellom hver gang en kan krysse av to arter i slengen etter hvert.

Art nr. 107 (kolmule på 245g) og nr. 108 (vassild på 480g)

Etterpå var planen egentlig å gå ut på en grunntopp etter storsei og torsk - men forholdene gjorde at vi valgte lysingfiske i stedet. Halvtregt fiske men bra størrelse, og etterhvert kom det opp et drøyt tjuetalls lysing, med snittvekt på 6-7 kilo, ispedt noen langer på oppunder 10 kg.

En grei haug med matfisk...

Persa flere ganger på lysing og slutta med to superfisk på 9,6 og 10,2. Lysing over 10 har vært en målsetning en stund, så det smakte godt...

Ny lysingpers på 10,2 kg til venstre, med persen før på 9,6 til høyre - begge 103 cm lange. Skikkelige plugger! Hadde allerede persa et par-tre ganger før dette...

Nok en gang må jeg takke Thomas for en glitrende fisketur - tror jeg må komme på besøk igjen ved første anledning...

Ingen kommentarer: