9. april 2015

Påskemeitefiske i Glomma - 31.3, 1.4, 2.4 & 4.4

Tirsdag 31.3
Var gira på stamfiske og tenkte at føret så lovende ut, men ingen Lakers var ledige - så jeg lurte med meg Andreas oppover. Somla litt før vi kom avgårde, så vi var ikke på plass før litt over 19. Fine forhold, men veldig lav vannstand. Hadde med gjeddestenger som vi satte ut først, men de fikk stå helt i ro hele kvelden.

På stamfronten begynte det akkurat som sist - hissige, men veldig korte stamnapp som ikke satt i det hele tatt. Intensiteten på nappene tok seg opp utover i skumringa/mørket, og Andreas var første mann med fisk på land, en fin stam som jeg tror var rett over halvannen. Tror han fikk en stam til også før jeg fikk min første fisk - en vederbuk på 1660g. Etter dette tok aktiviteten seg opp hos meg, og jeg fikk ytterligere 3 stam - den største på finfine 1870g, en på 1340g og en kilossak som ikke ble veid. Andreas fikk en vederbuk typ liten også før vi gav oss sånn rundt 23. Det ble veldig kaldt når sola hadde gått ned gitt, og fisket døde gradvis etter hvert...

Onsdag 1.4
Hadde bare første del av kvelden ledig denne dagen, så jeg var på plass tidlig. Stein dukka også opp litt seinere på kvelden. Denne gangen skjedde det absolutt ingenting før sola hadde gått ned, og da var det fremdeles ganske tregt. Jeg greide til slutt å lure opp en vederbuk på 1790g før jeg måtte snu hjemover, ellers var det bare noen få napp som ikke satt. Stein satt litt lenger enn meg, og fikk en stam en stund etter at jeg dro.

Torsdag 2.4
Ståle var klar for tur og jeg var gira på mer stamfiske, og tenkte at siden det var fisket der (og fóret) to dager på rad kom det til å være mye fisk på plass nå. Vi var på plass litt før 20, og det begynte bra med en del napping første halvtimen, og en buk på land for meg, faktisk på småpene 1775g. Så ble det veldig stille frem til over 21, virket som fisken var helt borte en liten stund. Så dro det litt på igjen med action, jeg fikk en kilosstam og hadde noen stamnapp jeg misset, men etter hvert tok buken helt over. Klokket vel til slutt inn på 6 buk, med største på 1900g blank. Ståle måtte ganske snart fiske med bare en stang fordi snella på den andre havarerte da han skulle lande en fisk (han mistet fisken også) - men han fikk etter hvert lurt opp en buk på 1640 (?) han også. Vi gav oss litt over 23, da begynte alt utstyret å fryse fast, og det la seg tynn is på fórplassen...

Lørdag 4.4
Fikk melding fra Thomas som var på Eidsvoll og var gira på en stamtur i Glomma. Jeg og eldstedatter Linn hadde planlagt en liten kveldstur, så vi tok turen vi også. Vi var på plass i skumringa og fiska et par timer. Ganske snart en del vederbuknapping ispedd sporadiske stamnapp. Linn fikk opp en finfin stam på 1435g, mens jeg holdt meg mest til buk - fikk vel 5 eller 6 buk og en stam på rundt kiloen. Den største buken var trill rund og klokka inn på smått utrolige (for denne plassen og tida på året å være) 2005g/47cm...

Ingen kommentarer: