25. april 2015

Førsøk på ny vadehelg - 23.4 & 24.4

Vadefisket er utrolig prisgitt forholdene - og selv om jeg var supergira på å vade mye denne helga tror jeg bare jeg må innse at forholdene er såpass dårlige at det finnes bedre ting å fokusere på. Oppsummerer dermed de to turene jeg har hatt hittil:

Torsdag 23.4
Var gira på vading og hadde mulighet torsdagen. Vindforholdene var også ganske bra. Greide ikke å lure med meg noen, så det ble en alenetur. Oppdaget kjapt at det var veldig høyt vann - børstemarkleting ble derfor første utfordring. Fant noen ganske få, før jeg oppdaget at det var hull i støvlene:-(

Trekte på meg vaderene og tok en liten vaderunde. Viste seg at sikten var helt elendig, og fiskene helt fraværende. Litt usikker på om jeg ikke så noe pga. sikten eller fordi det ikke var fisk der - men jeg måtte jp gå helt oppe i fjæra pga. høy vannstand, og når sikten da er maks halvmeteren var det jammen ikke stort område jeg fikk dekket heller gitt... Gav meg ganske tidlig, for jeg innså at forholdene var såpass håpløse at det var ganske lite vits å bruke tid på det der... Eneste observerte var en liten haug skrubber og et par ulker - samt de obligatoriske SØ-ene.

Fredag 24.4
Var i utgangspunktet supergira på vading fredag også, men erfaringene fra torsdagen gjorde meg litt skeptisk. Pønska litt på ulike alternativer - og kom til at det kanskje var verdt et forsøk å dra lenger ut i fjorden. Lurte med meg Marius, og vi satte avgårde nedover ca. 19.

Vi var på plass litt tidlig. Litt speiding avslørte at bunnen var som den så ut på kartet: Veeeldig langgrundt, mye stein og sand/grus. Lukter skikkelig SØ - men kanskje ikke fult så mye flatfisk. Den reine sanden er ganske langt ute - og det virket ikke veldig vadbart slik forholdene var (full flo). Vi valgte derfor å dra videre til en strand lenger sør.

Neste strand var litt mer leirete og sleipt enn vi kunne ønsket, trolig pga. en steinmolo som delte bukta. Det var også veldig dårlig sikt med masse partikler, og lite fisk å se. Området ytterst i bukta var dog mer lovende, hadde finfin bunn og jeg er sikker på at det periodevis ligger noen varer der. Marius fant en bitteliten tunge, jeg fant en gapeflyndre, ellers var det bare små rødspetter, skrubber, ulker og SØ å se. Så en diger skrubbe, lett over kiloen, men den stakk før jeg rakk å fiske på den.

Etter en kort rådslagning endte vi med å bytte plass igjen. Området virket lovende, men dessverre hadde vinden nå dreiet, og den sto ganske rett inn bukta. Vi vadet ut i sørenden av bukta, som lå litt i le, og prøvde å vade litt oppover. Mye skvalping og dårlig sikt, men VELDIG lovende bunn, forventet å finne en var når som helst. Vi nærmet oss vel midten av bukta da jeg begynte å se mye sil som pilte rundt på bunnen, og jeg fikk dermed skikkelig trua. Men - samtidig dro bølgene på litt vel mye og det var egentlig bare å kaste inn håndkledet. Prøvde å gå rett mot land, men vi hadde tydeligvis gått på en sandrygg utover, så det ble nesten litt trøbbel å navigere på land. Kjempesynd å ikke få topp forhold her - tror vi snakker om et sinnsykt piggvarpotensiale i dette området... Må besøkes igjen!

Ingen kommentarer: