31. januar 2015

Laker under vann (ikke akkurat fisking) - 23.1 & 24.1

En flott marmorert lake i sitt rette element. (Foto: Rudolf Svensen)

De som følger med på fiskebloggen min har nok lagt merke til at det går mye i lakefiske på vinteren for min del. Ikke bare er jeg medlem i SFK Laken - jeg kan også skilte med et ubegripelig høyt antall laketurer fra land i Glomma/Vorma de siste 10 årene. Har trappet ned litt de aller siste årene, men kan nok skilte med godt over 200 målrettede laketurer, jf. denne rapporten - som er en oppsummering av lakefisket mitt fra 2004-2012: http://fiskeblogg.blogspot.no/2014/01/lakefiske-2004-2012-en-liten.html

Jeg har alltid lurt fælt på hvordan det ser ut der nede hos lakene - særlig når de samler seg i store mengder frem mot gytetida. Da jeg og Rudolf fisket lake i oktober i år snakket vi løst om ulike mulige dykkerprosjekter i ferskvann her øst. Jeg introduserte da idéen å dykke på en av gyteplassene til lakene i gytetida - en idé Rudolf ble ganske gira på, og noen løse planer ble lagt. Mye måtte riktignok klaffe for at dette skulle bli realisert, men planene ble faktisk satt ut i livet, og fredag 23.1 kom Rudolf over til Østlandet, med dykkerutstyret sitt på plass i bilen. Vær og føre var vel ikke helt som en kunne ønske seg - snøvær, litt vel kaldt og litt vel høy vannstand, men hadde en kommet så langt så...

Jeg stilte som kjentmann og bærehjelp. Hadde sett meg ut en plass der jeg vet det er mye lake på et veldig lite område i gytetida, og vi kom oss etter hvert på plass med utstyret. Dessverre var det litt farget vann og litt ekstra strøm pga. høy vannstand, men Rudolf lot det stå til. Han sleit vel litt med strømmen, og kom derfor ikke helt ned i "gytehullet" der jeg innbiller meg at det står mest fisk på denne tida. Men ganske mye lake så han likevel - og han fikk tatt en del veldig kule bilder synes jeg. Perfeksjonist som han er ble det vel ikke helt som han ønsket, men det blir det vel kanskje aldri;-)?

Planen var opprinnelig et dykk nr. 2 samme sted på dagtid lørdagen - men dette dykket ble i stedet på Minnesund siden sikten og strømmen var såpass problematisk. Det var ihvertfall klart vann på Minnesund, men ikke all verden spennende å se der - både lakene og annen fisk hadde nok stukket seg bort i det klare vannet. Så dermed ble det ingen bilder av laker i naturlig lys - mulig det uansett er utrolig vanskelig å få til, virker som lakene er temmelig flinke til å stikke seg bort i hull og sprekker (jf. bildene nedenfor). Uansett synes jeg det er utrolig kult å få se bilder av lakene i "sitt rette element" - her er noen av de lakebildene jeg liker best av de Rudolf tok (gjengitt med tillatelse):

Dette er nok trolig den største laka Rudolf fotograferte. Ut fra kroppsform og ca. lengde Rudolf anga tipper jeg et sted mellom 2 og 3, sannsynligvis nærmest 3. Samme fisk som bildet i innledningen (Foto: Rudolf Svensen)

Nærbilde - synes marmoreringene mange av lakene har er utrolig fine! Har aldri lagt merke til rosaskjæret i øynene før. (Foto: Rudolf Svensen)


Her er en mørk variant med lite tegninger. Har fått laker som er nesten helt svarte, særlig i Vorma. I Glomma er de ofte bleike. Legg merke til at denne har en skade på toppen av hodet - kanskje fra en fiskekrok? Lakene tåler ellers absurd mye. Har fått laker med 3 takler i kjeften, og flere som mangler et øye. Fikk en gang en 2kg-fisk som manglet begge øynene, og den var i godt hold, så de bruker nok mest luktesansen for å jakte. (Foto: Rudolf Svensen)

Samme fisk up close. (Foto: Rudolf Svensen)

Her er en mindre artsfrende - men den har veldig fine tegninger. Utrolig morsomt å se tegningene på ryggfinnen så godt, det gjør vi aldri på land. Legg også merke til hvordan den klemmer seg inn i sprekkene mellom steinene. Ikke rart det går en del takler når en fisker lake... (Foto: Rudolf Svensen)

Den lille laka up close. De er fine selv når de er små jo! Blir ofte lei av smålakene når en fisker dog... (Foto: Rudolf Svensen)

1 kommentar:

Øystein Bertelsen sa...

Tusen takk for at du og Rudolf delte dette! Utrolig fascinerende å se lake i sitt rette element.