20. januar 2015

Lakefiske 16.1, 17.1 & 18.1

Har blitt noen turer med lakefiske i helga - dog uten den helt store uttellinga.

Fredag 16.1
Jeg hadde ca. 3 timer å slå ihjel på fredag (mellom levering og henting av barn). Holdt meg sånn i utgangspunktet til planen om å rigge meg til for lakefiske en av de lettest tilgjengelige plassene jeg vet om i Glomma. Da jeg kom var det ille med vind, men fullt fiskbart. Sleit med nappindikasjon dog - så napping innimellom, men greide ikke å time tilslagene fordi jeg ikke visste om fisken fortsatt var der eller ikke. Endte derfor stort sett med å enten dra agnet forsiktig ut av munnen på fisken, eller sette tilslag på ingenting. Fikk 2 fisk på en drøy halvtimes fiske her, en liten en, og en på 2200g/59 cm.

Vinden dro faktisk på enda et hakk, og jeg kom til at jeg måtte finne meg en plass mer i le, så kjørte rett rundt elva og stilte meg på motsatt side. Har faktisk aldri fiska så langt ned på den sida, men hadde egentlig trua. Bedre nappindikasjon var det ihvertfall, men bare smånapping. Fikk en liten lake her før jeg måtte snu hjemover litt tidligere enn planlagt fordi noen ville hjem...

Lørdag 17.1
Isfiskeplaner for søndagen måtte avlyses, så jeg planla i stedet en lakekveld i Glomma med Marius. For en gangs skyld var vi tidlig på plass, og testa litt etter gjedde til det mørkna skikkelig. Det resulterte i en snipe til Marius, ellers intet. Lakefisket gikk noe bedre, men uten noen kremfisk. Det tikka på jevnt og trutt, bare sprengeferdig gytefisk, men vekta butta på rundt halvannen kilo. Nappene gikk i bølger, som det vanligvis gjør. Utpå kvelden ble det småtregt, så vi prøvde en forflytning, men det hadde definitivt ikke noe for seg, så vi flytta tilbake. Nærmere midnatt kom vi til at det fikk være nok. Jeg hadde da 19 fisk på land, Marius noen færre. Han hadde dog den største, som klokka inn på halvstusslige 1785g...

Søndag 18.1
Etter en bitteliten tur på Nordbytjernet med ungene på dagen møtte jeg Thomas og Ole-Håkon ved Glomma for en ny runde lakefiske på kvelden. For å gjøre en lang historie kort så var bettet begredelig. Vi endte med å gjøre to forflytninger i løpet av kvelden på jakt etter fisk, uten noen særlig suksess. Jeg greide faktisk å blanke (!) etter lake - og det tror jeg faktisk er en stund siden sist. Ole Håkon og Thomas fikk noen få fisk, men alt i alt var det triste greier. Jaja - herfra kan det vel bare gå oppover?

Ingen kommentarer: