6. mai 2013

Langt vest 4.5

Var på konfirmasjon på Bømlo i helga, og kjørte dit fredag etter jobb. Da vi kjørte forbi Spissøya rundt midnatt var det vindstille og så helt fantastisk ut på sjøen, men etter 8 timer i bil stupte jeg til sengs. Da jeg sto opp lørdag morgen øset regnet ned, og det blåste temmelig drøyt. Hadde et henteoppdrag på Haugesund lufthavn lørdag kveld, og hadde faktisk hele dagen åpen for fisking, men lurte litt på hva jeg skulle finne på gitt værforholdene...

Litt ut på formiddagen kom jeg til at det bare var å kjøre på. Kledde meg sånn noenlunde etter værforholdene og la ut på tur.

Prøvde meg først etter lyr under bruene. Vind og regn gjorde imidlertid fisket veldig vanskelig, og jeg noterte meg bare kontakt med fisk - kjentes ut som en bra lyr dog, men den falt av. Ei haglebyge gjorde at jeg fikk en liten pause i bilen, før neste stopp - som var lomrefiske fra noen flytebrygger jeg har fisket fra før. Helt dødt denne gangen, må være temmelig kaldt vann siden verken leppefisken eller lomrene var på plass ennå.

Venta over en ny regnbyge før neste stopp - som var en nedlagt ferjekai som jeg hadde trua på med tanke på flatfisk. Det viste seg imidlertid også her å være temmelig dødt. Litt forsiktig smånapping, og så en fisk som kjentes veldig ut som en bra flatfisk, men viste seg å være en midsize torsk.

Var nå våt og kald - og litt rådløs. Hadde jo egentlig tenkt å fiske piggvar på Karmøy, men var veldig skeptisk til forholdene gitt vindmengde og retning. Etter en kort pitstop kom jeg imidlertid til at det var verdt forsøket. Kjørte rett ned til Sandve, siden de andre strendene jeg hadde sett på om mulig var enda mer værutsatt.

Vel på plass kunne jeg kjapt konkludere med at forholdene var suboptimale. Tunge dønninger og kraftig skumsprøyt med vind mer eller mindre rett på land. Plassen jeg fisket i fjor sommer var utelukket, men etter litt vurdering så jeg meg ut en plass det kanskje var mulig å stå. Fikk etter vært rigga meg opp, men måtte kjapt flytte opp et hakk, og endte med å stå på en knaus 10 m over vannkanten for å unngå å bli skylt bort. Hadde ikke med noe tyngre søkker heller, men med litt finsliping av taklene for å minske luftmotstanden greide jeg å kaste nesten dit jeg ville - og 90g gripesøkke holdt såvidt noenlunde bunnen.

Piggvaren var imidlertid på plass, og jeg kunne ganske kjapt lande 3 stykker av standard Sandve-size: 590g, 540g og 490g. Litt trøbbel å lande dem i dønningene, men det gikk på et vis. Begynte akkurat å synes ting ble skikkelig gøy da regnet og vinden tiltok kraftig. Innså at det faktisk ikke var tilrådelig å oppholde seg der ute lenger, så jeg pakka sammen og rusla tilbake til bilen. Strevde litt med å holde meg oppreist i vinden på veien, så jeg tror det var et klokt valg...

Lette litt etter alternative piggvarplasser, men poenget er jo at de alle ligger vestvendt, og vinden sto rett på, så alternativene var ikke mange. Endte på Ferkingstad, men syntes ikke jeg greide å nå ut til riktig dyp der. Fikk opp en bitteliten piggvar som fikk lov å svømme videre dog.

De siste timene før henteoppdraget mitt brukte jeg på å teste et par plasser "på innsida" av Karmøy, rundt Avaldsnes. Ikke særlig spennende, det eneste som kom opp var en sliten torsk...

Jaja - det var vestlandsfisket for denne gang. Det blir mer i sommer!

Ingen kommentarer: