23. desember 2011

Hadelandsåsen 18.12

En ting som står på programmet i vinter er av alle ting røye - først og fremst fordi jeg har fisket veldig lite etter det og aldri på isen, det virker gøy - og det er noen røyevann ikke alt for langt unna... Så da isen endelig så ut til å bli OK på Hadelandsåsen, værmeldinga var fin, og julehandlinga var sånn ca. under kontroll forhandlet jeg meg frem til en formiddag på isen.

Hadde planer om å dra tidlig, men var dødstrøtt, så jeg kom ikke avgårde før rundt 0830. Hadde avtalt å møte Andreas - men var førstemann på plass sånn 0915, og etter litt telefonveiledning fant jeg sånn ca. riktig sted og luska ut på isen. Litt forsiktig - for det var en gigantisk råk ved elveutløpet, men det var spor på isen - og etter litt prøveborring var jeg nokså avslappet: 10 cm+, stålis i bunnen og på toppen, men litt myk i midten.

Begynte med blink og vekslet litt mellom det og myska - lette rundt, men så ikke noe fisk, bortsett fra en diger sik kloss i land. Da Andreas kom borret vi oss systematisk rundt i retning råka. OK is hele veien, men lite fisk. Jeg så en liten abbor, som jeg fikk - samt en enslig røye, som stakk fort. Men den var til gjengjeld noe helt annet enn standardsizen (+/- 100g) i vannet - godt over halvkiloen ihvertfall (!). Andreas hadde flere røyer i hullet, den ene rundt kiloen, men fikk dem ikke til å sitte. Jeg fant bare et par småabbor til - og fikk den ene.

Slik fortsatte det - til jeg til slutt borret meg langt utover vannet i desperasjon. Det skulle jeg trolig gjort før, for plutselig hadde jeg flere sik og røyer i hullet. Fikk en liten røye, og mistet 2-3 stykker i 100-200g-klassen. Var også borti en røye på halvkiloen pluss, samt flere sik - som jeg ikke fikk til å sitte. Interessant snittstørrelse på siken der: Så vel til sammen 7-8 sik, men ingen var under halvkiloen..

Måtte etter hvert gi meg - begynte å mørkne, og hjemmets plikter kallet. Fasit for årets første tur på isen ble altså to små abbor (ca. 50g hver) og en røye på omtrent samme sixe. Men: Tar definitvt turen dit igjen ved første anledning, til tross for relativt lite action. Potensialet er veldig interessant...

PS: Kjørte nesten på en tiur på vei opp - sto plutselig midt i veien og nektet å flytte seg. Merkverdige fugler...

Ingen kommentarer: