14. mai 2011

Stam i Leira 9.5

Har i lengre tid hatt en plan om å teste Leira langt oppe etter stam - og siden det ble en tur ut alene søndagskvelden tenkte jeg det kunne vært fint å gjøre litt research...

Begynte ved rett ved Kløfta - har kikket der noen ganger. Elva er sterkt farget og vanskelig å nå, men det er både stam og buk der. Etter en kjapp titt dro jeg lenger opp - neste stopp var Kråkfoss, som er nordgrensa for mye karpefisk i Leira, nesten alt unntatt stam tror jeg. Spennende plass der det også var en del fisk oppe og rullet. Imidlertid var elva også her ganske farget, og jeg hadde lyst på stamfiske i klar, liten elv, så jeg fortsatte oppover...

Etter et kort bomstopp på veien (nesten ikke fiskbart, vanskelig tilgjengelig og fortsatt sterkt farget) kom jeg opp til noen fine områder. Her var elva både liten, klar og tilgjengelig. Ble imidlertid litt skeptisk til om det kunne være noe fisk der, men rigget meg opp etter å ha kikket litt rundt. Begynte med å slippe ut noen brødbiter, og kjapt dukket det opp fisk. Droppet derfor bunnmeite og startet med flytebrød - rå action med en gang. De neste par timene ble det 11 stam på flytebrød, samt 5 stk på reke. Fisket kun med en stang hele tide. Størrelsen var imidlertid moderat - fra halvkiloen opp til (anslagsvis) 1,2. Tror imidertid potensialet for større fisk er til stede i området - og uansett er det latterlig gøy med så mye action på flytebrød...

Ingen kommentarer: