6. februar 2006

Nattmeite på Sunnmøre 5.2

Etter å ha vært på Sunnmøre for å feire min brors bryllup greide jeg å snike inn en liten fisketur søndagskvelden. Forholdene var ikke som jeg hadde håpet på, det styrtregnet, var kaldt og blåste fryktelig. Plassen jeg hadde sett meg ut lå dessuten utsatt til, så etter et kjapt rekogniseringstokt måtte jeg konkludere med at det var umulig å fiske der... Jeg fant dermed frem til en alternativ plass, ikke på langt nær så spennende, men heller ikke så værutsatt (selv om det var ille nok der også).

Jeg hadde med meg 3 stenger, tripod, reker og makrell. Fisket startet imidlertid veldig tregt - måtte fiske i le av kaia jeg sto på, og det var generelt lite action der. Litt smånapping var det, og snart ble det landet en sypike, en skjeggtorsk og en liten sei. I tillegg mistet jeg et par litt større sei, men noe spennede fisk ble det ikke.

Til slutt kom jeg til at jeg fikk prøve lenger ut, og kastet mot vinden det beste jeg greide. Og der var det mer action! Ganske snart kunne jeg lande den første fisken av interessant størrelse - en lange på 2650g, faktisk ny pers. Landingen ble interessant fordi jeg manglet håv, så jeg måtte "walk the dog" et stykke langs land til jeg fant et sted jeg nådde fisken med hendene og fikk løftet den etter hjellelokkene. Like etter mistet jeg en større fisk som sleit fortommen, før jeg landet en ny lange, denne gangen på 3750g - og nok en gang ny pers. Så ble det først stille, deretter hadde jeg på en fisk som gikk fast i bunnen, før jeg på ny kunne lande en lange, denne gangen på 1550g. Været ble etter vært svært utrivelig, men det var vanskelig å gi seg. Til slutt ble det uutholdelig vind, og jeg var våt til skinnet og veldig kald på fingrene, men akkurat da jeg pakket sammen nappet det på nytt tungt i Mustad-stanga. Denne gangen tok det lang tid før fisken kom opp, og det var vanskelig å få fatt i den og løfte den opp fra vannet med hendene. Men til slutt var også denne fisken på land, og ble veid til småpene 5200g, og endelig har jeg en langepers på et bortimot akseptabelt nivå.

Utrolig morsomt å få såpass stor lange fra land, og i tillegg ble jeg skikkelig godvenn med den nye Mustad-stanga, og fikk skikkelig trua på B2squids - det var kun agn med selvlysende squids som gjaldt virket det som. I tillegg til det ble jeg endelig godvenner med sirkelkrokene, og alle langene var perfekt kroket i munnviken. Med andre ord en topp tur - selv om jeg var både våt og kald etterpå, og begge tomlene mine er skikkelig opprispet etter hasardiøse landinger av lange med hendene...

Ingen kommentarer: