25. april 2005

Vederbuk og stam i Glomma 24.4

Det ble en ny tur i Glomma ved Nes etter stam søndagskvelden (24.4). Hadde fått blod på tann etter turen på fredagen og hadde veldig lyst på stor stam - har pers på bare 1500g og den bør jo forbedres. Ble derfor temmelig skuffet når jeg møtte folk på vei hjem fra fiskeplassen da jeg kom, og fant fiskeplassen mer eller mindre dekket av skjell fra stam/vederbuk - så ut som det hadde vært et realt fiskeslakteri der, og utgangspunktet for å få fisk virket derfor ikke optimalt.

Hev ut litt for og begynte å rigge opp - og ganske snart så jeg fisk i området og forventningene steg litt. Imidlertid var det veldig mye småfisk der - enten laue eller småmort, men en og annen større fisk var det innimellom. Bunnmeitet som sist med reke og snart satt den første fisken, som viste seg å være en vederbuk på 1140g. Så mistet jeg to fisk som spyttet ut reka - den ene ganske stor, og så slet jeg bort et par takkel på stygg bunn, før jeg fikk opp neste fisk - denne gangen en vederbuk på 1180g. Det var fremdeles mye fisk i området, men den nappet forsiktig, og tilslagene ville ikke sitte. Kjørte et par fisker en liten stund før de spyttet ut agnet, og jeg begynte å lure på om det var noe alvorlig galt med krokene mine.

Nå begynte det å mørkne litt, og fremdeles glimret stamen med sitt fravær - alle fiskene jeg så var vederbuk - så jeg bestemte meg for å endre taktikk, og gikk over til å frilinemeite med hel reke. Det ga raskt resultater - først en vederbuk på 1340g, deretter en ganske pen vederbuk på 1510g/42cm. Men det var jo stam jeg var ute etter, så jeg prøvde å la reka drive med strømmen nedover strømkanten og kjente et kraftig napp akkurat der jeg hadde sett en fisk vært oppe. Ga tilslag og endelig satt stamen - dette var en skikkelig sprek fisk og håven hadde jeg lagt igjen lenger oppe, så det tok litt tid før jeg kunne lande den forsiktig med hånden. Trodde først fisken var virkelig stor, så jeg ble litt skuffet da jeg så den, men fin var den - 1640g/49,5cm er jo ny pers uansett...

Ingen kommentarer: