23. april 2005

Stam og vederbuk i Glomma 22.4

Har blanket for mye i det siste og trengte en fisketur med fisk. Fikk noen tips til plass og metode for stamfiske i Glomma ved Nes av Stein, tok en tur i gårkveld. En av ungene kom seg aldri i seng, så det tok sin tid før jeg kom avgårde, og klokka var vel nesten 20.30 før jeg var på plass. Kastet ut litt fór og begynte å rigge opp, og veldig snart så jeg at det var fisk i området. Allerede på første kastet satt det en fisk - en fin stam på 1150g. Like etter ble det en til, denne var litt mindre - 975g. Så begynte jeg å feilkroke fisk, tror jeg gav tilslag for seint, teknikken har visst litt rusten etter vinteren, så jeg mistet en del fisk, noen av dem ganske pene. Tror også at krokene mine var litt for små, men hadde ikke noen bedre (må få handlet litt...).

Det ble nok litt mye uro på fiskeplassen, for fisken begynte å trekke seg unna. Kastet ut litt mer fór og prøvde å konsentrere meg om å gi riktig tilslag. Ganske snart ga det resultater - i form av to nye stam på 1125g og 720g. Det var flere stam som var oppe litt lenger nede på en liten strømkant/grunne, så jeg angret veldig på at jeg ikke hadde med brød, så jeg kunne prøvd å fiske med flytebrød. Så dukket det opp en liten stim med vederbuk - fikk opp to stykker, en på 1325g og en på 1025g, før de forsvant igjen. Nå var kl. 23.00, det var helt mørkt og dessuten tomt for fór, fisket stilnet og det ble veldig kaldt (minusgrader!) - så jeg pakket sammen og kom meg hjem...

Ingen kommentarer: