25. mai 2017

Vadeinnspurt med piggvar i fokus - 1.5, 5.5 & 12.5

Det ble tre turer på tampen av vadesesongen der piggvaren havnet i fokus. For en gangs skyld ble det veldig bra uttelling - ihvertfall på de to første turene. Vi tar det kronologisk:

Oslofjorden 1.5
Jeg og Ståle tok en knapp halvdag med fisking i Vestfold. Testa litt forskjellige steder, men fikk ikke noe spennende mens det var lyst - det ble med et par-tre triste skrubber. Så ble det mørkt, vi kledde om til vadere, og begynte å lete etter noe gøy på stranda. Fant lite først, men etter hvert ble det skikkelig mørkt, og det dukket opp mer fisk. Lite småfisk, men skrubber, rødspetter og sø - og etter hvert ulker og slikt. Så gikk jeg meg plutselig på et lite belte med piggvar. Jeg fikk først 2 stk sånn mellom 1 og 1,5 kg. Så fikk Ståle fiske på den 3. jeg fant. Nr. 4 var en del større - men den ble sur og stakk ut på dypere vann. Så måtte vi dessverre avslutte, det var seint og det var langt hjem...

Oslofjorden 5.5
Jeg, Marius og Andreas tenkte vi skulle prøve å følge opp suksessen og satte kursen mot Vestfold igjen. Vi tester først en helt ny strand som er lovende, men likevel ikke inneholder noe spesielt spennende. Sveiper litt frem og tilbake, men ser ikke noe mer spennende enn et par midsize tunger. Tror det må finnes spennende ting her på riktig føre, men tydeligvis ikke denne gangen...

Neste strand leverer dog over all forventning. Jeg går meg kjapt på en fin piggvar. Mens jeg fisker på denne finner Andreas en til, og rett etter finner også Marius en. Så står vi der og fisker på hver vår piggvar. Andreas sin er størst, men den vil ikke leke - og det vil ikke min heller. Jeg finne dog kjapt en ny, og jeg og Marius får hver vår fisk omtrent samtidig. Begge to ligger rundt 3kg-merket. Vi rusler på land og veier og måler og konkluderer med at min er 2720g og Marius sin er 3030g. Andreas må etter hvert gi seg på sin særing, og vi leter videre. Finner ingenting midt på stranda, men i motsatt ende finnes det flere piggvar: Jeg finner først en som jeg får, så en som jeg lar Andreas fiske på, og som han får - og så enda en - som jeg får, men ikke greier å håve. Den jeg får er endelig en ny pers som bikker 3kg-grensa, og klokker inn på 3360g.

Ny piggvarpers - 3360g (Foto: Andreas Næristorp)

Så går vi tilbake til motsatt side av stranda igjen. Her finner jeg enda en fisk rundt 3kg-merket, den tar, og klokkes inn på 2860g. Andreas fisker enda litt på samme fisk som han fisket på tidlig på kvelden. Den vil ingenting, så vi håper den for å se hvor stor den egentlig er, før vi pent setter den tilbake. Anslår den til å være rundt 4-4,5 kg, satser på at vi finner den igjen til høsten og at den vil leke da. Så gir vi oss - etter en drøy piggvarøkt. Totalt har vi da sett 8 piggvar, ingen av dem var under 2 kg. Det må vel kunne sies å være en smått utrolig piggvarøkt...

Oslofjorden 12.5
Jeg og Andreas tenkte at vi måtte sjekke om piggvaren fremdeles var på plass. Finfine forhold, dog litt dårlig sikt. Vi sjekka et par nye strekninger, samt at vi gikk en del i området vi var helga før. Ingenting spennede å se noe sted, piggvarene var helt fraværende, og generelt var det lite fisk å finne. Det mest spennende var vel et par SØ av ok size, samt noen sild som surra rundt inne på grunna. Jaja...



Ingen kommentarer: