2. juli 2015

Stamfiske i Glomma - 23.6, 26.6, 27.6, 28,6 & 1.7

Tirsdag 23.6

Marius skulle plukke opp noe fiskeutstyr og vi kombinerte det med en stamtur til Glomma. Vannet var fortsatt litt høyt, så det var vått og gjørmete i gresset rundt skjæret, vi skulle gjerne hatt 40 cm lavere vann. Rigga opp to stenger hver og fora opp ut mot hovedstrømmen. Jeg får opp et par mindre stam, mens det er lite action hos Marius. Marius snakker om at det hadde vært gøy å snart klare å få en stam på 2+, og at det er seigt å komme over "den magiske grensa". Litt utpå kvelden flytter han agnet inn på grunna og det tar ikke lang tid før den raser avgårde. Tilslaget sitter og det blir en heftig fight - jeg får sett fisken fisk og melder stor fisk til Marius, og ber ham ta det pent. Etter litt lirking og lusking får vi den endelig i håven - og i håvmaskene ligger en temmelig diger stam i Glommasammenheng. Målebåndet viste 55,5-56 cm og fisken dro vekta til 2640g. Ny pers til Marius med god margin. Marius følger opp med en buk og ytterlige en fin stam på rundt 1,6. Jeg får ytterligere 3 stam, men ingen over halvannen kilo.



Ny stampers for Marius - nydelig sak på 2640g/55,5cm

Fredag 26.6

Det ble en ny stamtur med Stein på fredagen. Vi var på plass 19.30. Fisket med to stenger hver, og agnet med pølse, reke og ost. Det drøyde før vi fikk inn noe stam så vi fyllte tida med litt fiske etter småfisk. Jeg fikk bare noen mort, mens Stein fikk både mort og gullbust. På stamfronten varte det lenge før det skjedde noe, men jeg fikk to og mista en rett ved land - ikke noe digert.

Lørdag 27.6

Jeg flagga for en stund siden at jeg var gira på å henge med Ole-Håkon på plassen "hans" ved anledning. Muligheten åpnet seg nå i helga, så da avtalte jeg å møte Ole-Håkon ved Glomma. Vi kom oss på plass, og jeg fikk kikket meg litt om. Akkurat så fin som den så ut på bilder, og det ble venskelig å velge plass. Bestemte meg for å sette meg nedstrøms Ole-Håkon, og prøve flytebrød først. Fikk fisk til å stige på brødet, men bomma på tilslaget på den ene som tok, og så kom det masse måker og alt ble komplisert. Prøvde sporadisk med flytebrød hele kvelden, men fikk ingenting til å sitte, selv om jeg var borti flere fisk.

Så var det bunnmeite: Ole Håkon fikk ganske raskt noen fisk, men hos meg var det tregt. Sleit også bort noen takler mes jeg prøvde å finne ut av forholdene. Fora jevnt og trutt, men kun sporadisk smånapping helt frem til rundt kl. 23 for min del. Var nesten inne på å konkludere med at jeg hadde satt meg på feil plass, men Ole-Håkon hadde heller ikke superaction, så jeg bestemte meg for å trøkke på videre der jeg hadde satt meg. Fikk omsider lurt opp en liten stam på bunnmeite, og synes det så ut som fisken som rulla lenger nede nærma seg. Gikk derfor for et av favoritttriksa mine: La en frilinestang med reke helt inntil land. Det nappa kjapt, men missa den første fisken, og så fikk jeg to små stam (rundt halvkiloen). 3. fisk på frilinestanga gav mer motstand - MYE mer motstand, og jeg ropte på Ole-Håkon om håvhjelp. Sammen fikk vi lirka en finfin stam på 2305g/57cm i håven - min 4. største stam faktisk! Etter dette ble det temmelig dødt for min del, bortsett fra smånapping, fisk jeg ikke fikk kroka på flytebrød og en fin stam på 1515g som kroka seg selv på bunnmeitestanga.

Nydelig stam - lang og grov, men tynn sak på 2305g/57cm

Søndag 28.6
Var litt tiltaksløs søndagen og hadde mye å gjøre hjemme, men utpå dagen kom jeg til at jeg måtte komme meg ut og lufte meg litt. Jentene var gira på fisketur, så da kom jeg til at det var på sin plass med en tur til Glomma. Vi var på plass ikke alt for seint, og kasta ut noen feederstenger med reke og pølse. Så satte vi i gang med å skyte ut pellets, mais og små pølsebiter med sprettert, og hadde stor morro av det. Fint å stå innerst i bukta, og litt vind gjorde at myggen ikke var alt for ille. Lite action på stengene dog, bortsett fra litt forsiktig napping innimellom, trolig noe gullbust eller mort.

Når det begynte å mørkne litt (dvs. litt over 22) kom det inn noe fisk av riktig sort. Jeg fikk først en kilosstam, og så missa jeg noen napp. Deretter ble det action på jentenes stenger en stund, så jeg missa litt hva som skjedde mer på mine stenger. Jentene slet litt med krokingen, men vi fikk i fellesskap landa en finfin stam - faktisk klokka den inn på 2025g/52cm.

Deretter fikk Linn  en liten stam og to vederbuk, og det begynte å bli på tide å komme seg hjemover. Synne ønska seg dog veldig en fisk, og vi omplasserte stanga hennes til det området der det var fora mest og det tydeligvis hadde kommet inn en del fisk. Og jammen funka ikke det fint: Hun kroka ganske kjapt en fin liten stam, og etter en liten fotosesjon var alle fornøyde og vi kunne pakke sammen og dra hjem til litt kveldsmat...

Linn med fin stam på 2025g/52cm

Synne er en svært fornøyd fisker med en fin liten stam

Onsdag 1.7
Mye klarere vann denne gangen, men vannstanden var omtrent like høy. De første to timene var det perfekt vind som holdt all mygg og knott unna, men når sola gikk ned og vinden stilnet ble særlig knotten plagsom.

Det nappet jevnt og trutt hele kvelden - jeg fikk en serie småstam fra ca. 500 - 1000g, og i tillegg en på ca. halvannen. Kom litt ut av tellinga, men tror jeg landet på 12 stykker. Stein nøyde seg med en stam, men den var til gjengjeld kveldens klart fineste: En trinn sak på 1720g. Det rant melke av et par av hanfiskene og alle virket stinne - tydelig at den kalde våren gjør at de ligger litt etter skjema med gytingen.

Ingen kommentarer: