24. juni 2015

Meiteturné med Andreas - 19.-21.6

Det har visst blitt en slags tradisjon de siste åra at jeg tar en sutertur til Telemark med Andreas i juni, og så snakka diskuterte vi allerede tidlig på våren at vi måtte prøve å få til noe i år også. Andreas fiska dog suter med Xcpert (dvs. Jonas og Andreas) sist helg (i to dager = 150+ suter), og var vel egentlig litt mett på suterfiske, men desto mer gira på karuss. Planen ble dermed etter hvert sporet inn på å dra til Sandefjord og fiske karuss fredag-lørdag, og så fortsette til Telemark og fiske suter der lørdag-søndag.

Vi starta fra Andreas sånn 18-ish fredagen, og trafikken var sånn noenlunde grei bortsett fra et strekke med kø midt nedi Vestfold et sted. Vel på plass ved Bugårdsdammen så vi en kjent bil, nemlig Heiers:-). Vi rusla ned for å kikke og preike litt, og fant Ole-Håkon, Thomas og Rune plassert langs nedredammen. De kunne rapportere om veldig tregt fiske med noen få fisk på land. Vi prata en liten stund, men ble gira på å fiske, så ikke alt for lenge etter rigga vi oss opp på på motsatt side. Fora opp hver vår plass og gjorde oss klar for natta. Det skjedde ganske lite på kvelden, men det kom da inn noe fisk ihvertfall, uten at noe kom på land. Kl. 01 ca. forsøkte vi å sove litt og satset på morgenbettet.

Jeg våkna ca. kl. 03 av at en karuss plaska rett utenfor stolen min, og var litt kald. Så at det var kommet inn mye fisk på foret mitt, og begynte å fiske. Fikk først en finfin karuss på 1440g/40, deretter en på 1415g/39cm før jeg fikk en superflott sak på 1570g/41cm - og dermed ny pers. Prøvde med jevne mellomrom å vekke Andreas, men han sov som en stein, så ikke før min 4. fisk var på land (1400g/39cm) og klokka var nærmere 9 var han skikkelig våken. Da oppdaget han fort at også hans forplass var full av karuss og begynte å fiske. Mye fisk på plass, men de var som vanlig sære og fisket ble ikke all verden. Fikk opp noen flere karuss her, men fisket døde ganske raskt på min plass, mens det var steady med fisk hos Andreas.

Jeg gikk etter hvert lei av å ikke se fisk, så jeg bestemte meg for å sjekke ut forplassene til Ole-Håkon, Thomas og Rune fra kvelden før på motsatt side i stedet. Ideen var at med lav vannstand, ganske klart vann og lav sol rett forfra burde det være mulig å se all fisken. Det stemte bra - det var mye karuss på foret. Noen av de jeg så var også enormt digre. Henta Andreas og vi tok en økt med kikkfiske. Ikke helt lett å lure dem, men fant frem noen tricks og fikk lurt opp en og annen innimellom. Mistet litt oversikten over hva jeg fikk hvor og veide ikke alle, men av de jeg stalket husker jeg en gullfiskfarget sak på 1060g, en kjempeflott en på 1480g/41cm og til slutt ny pers igjen med 1630g/42cm. Totalt fikk jeg 14 karuss, mens Andreas fikk noen færre med en toppfisk på 1400-etellerannet.



Karuss på 1480g/41cm 




Gullkarruss på 1060g



Ny karusspers: 1630g/42cm

Vi satte etter hvert kursen mot Telemark, etter en pitstop med grusom tacopizza i Sandefjord. Waltons hadde klubbtreff der oppe denne helga, så vi satte derfor kursen mot en annen plass enn "standardplassen". Planen var i utgangspunktet å sette seg på "kumøkkplassen", men å kikke litt på alternativer først. Alternativene var bare halvbra viste det seg. Jaja - så var det bare å kjøre på kumøkkplassen. Mye logistikk ift. parkering, bæring av utstyr og rydding av plass, men når kl. var rundt 21 var det meste på plass.

Mye vegetasjon på denne plassen og suter som surra rundt helt inne ved land - og ikke lenge etter var også første suter på land også. Så gikk det slag i slag. Andreas fiska methodfeeder og det var som sist helt klart veldig effektivt, selv om jeg er litt usikker på om det var det eller plassvalget hans som ble avgjørende for at han utfiska meg fullstendig. Ihvertfall leverte hans ene plass 15+ fisk, og han fikk til sammen ca. 20 suter, med en toppfisk på 2720g. Jeg rotet først bort 4-5 fisk på rad med senebrudd og rare greier, men kom etter hvert inn i flyten igjen og fikk 8 suter, med en toppfisk på 2700g/53cm.

Største suter på meg i denne omgang: 2700g/53cm

Plassen vi satt på var litt trang og litt gjørmete, men ellers veldig fin. Suterene vi fikk der nede var generelt finere og i enda bedre kondisjon enn fiskene fra standardplassen, og de fleste fiskene hadde ingen tegn til å ha vært på krok. Ellers var været strålende i natt, og morgenen ved elva nesten ubehagelig varm. Eneste jeg har å klage på er at myggen og knotten plutselig har kommet til hit også - det er etter min mening temmelig unødvendig.

Utpå formiddagen pakket vi sammen og satte kursen hjemover - etter en temmelig vellykka meiteøkt...

Ingen kommentarer: