12. mars 2015

På rødhaikjøret - 18.2, 20.2, 21.2 & 22.2

Siden jeg var hjemme alene i vinterferien hadde jeg åpning for fisking hele uka, og den ble stort sett brukt til rødhaifiske, siden jeg ikke har hatt helt trua på lakefiske - og det dessuten var vanskelig å få selskap på laketur.

Norges søteste hai - by far!

Onsdag 18.2
Hadde egentlig tenkt å teste lake ved Lushammaren, men greide ikke lokke med meg noen dit. Andreas var dog veldig gira på å fiske rødhai, så vi slo oss sammen for en liten tur. Andreas har begrenset erfaring med denne plassen og begynte oppskriftsmessig med å slite en hel del takler. Jeg kom noe bedre ut av det etter å ha noen turer bak meg i det siste. Nok om det: Fisket var tregt i 2-3 timer. Så var vi borti noen fisk av riktig sort som glapp, og fikk en hver - 680g på Andreas (den som ligger på FB for de som har sett det) og 750g på meg. Gav oss litt før midnatt.

Fredag 20.2
Ny tur med Andreas - på plass tidlig (rundt 18) og kjørte en langøkt. En heftig nappbølge tidlig, og så sporadisk rødhaiaction utover kvelden. Sikkert ihvertfall 10 napp av riktig sort ila. kvelden. Andreas tok storeslem med 3 på land 750g, 800-etellerannet og 1100 blank. Jeg fikk bare en liten søt sak på anslagsvis 300g - ikke veid. Veldig lite hvitting, akkurat slik vi liker det...

Lørdag 21.2
Hadde egentlig ikke tenkt meg ut på lørdag, men forholdene var fine og Marius lurte på tur så jeg lot meg friste for enda en økt. Nok en kveld med generelt lite napping, og sporadisk aktivitet av riktig sort. Jeg endte med 2 hai på land: 830g & 680g. Marius var godt ute av flytsonen denne kvelden og missa de nappene som var riktig sort, men fikk opp 3-4 hvitting. Han dro også opp en stein stokk død hvitting - lurer litt på hvor lenge den hadde hengt på kroken gitt...

Søndag 22.2
Jammen ble det enda en tur - med Stein denne gangen. Fremdeles fine forhold, og endelig fikk Stein sin første rødhai, et flott eksemplar på 1125g/72cm. Jeg fikk også en fisk av riktig sort - mer standardstørrelse på denne med 870g/65cm. Haiene tok omtrent på flotoppen. Resten av kvelden gav noen fine napp uten fisk på land og de obligatoriske hvittingene. Uansett en fin tur - og endelig lykkes jeg noenlunde med rødhaiguidingen min...
Finfin rødhai - ikke så stor (870g/65cm), veldig kul!

Etter denne turen har det blitt noen flere rødhaiturer (ref. diverse andre fiskerapporter her på bloggen), men haiene er som sunket i jorden. Mulig det rett og slett er slutt for i år? Gjør muligens et forsøk eller to til om et par uker dog...

Ingen kommentarer: