21. mars 2015

Glomma 15.3 & 21.3 - meitesesongen er ikke heeelt i gang ennå...

Søndag 15.3
Jeg og Stein ble enige om at det var på tide å gjøre et skikkelig forsøk etter vårstammen. Jeg kom meg avgårde en stund etter Stein, men han hadde ikke hatt all verden action da jeg dukka opp rett før 17. Fint vær og finfine forhold - bortsett fra en del isflak i vannet og mye is langs land - skikkelig påskestemning! Jeg hadde med meg et par gjeddestenger også, så jeg begynte med å sette ut disse - og hadde ikke fått rigget opp feederstengene en gang før det runna. Opp kom ei snipe på 2-3 kg, og så skjedde de ikke mer på gjeddestengene resten av økta. På feederstengene var det også tregt. Vi hadde vel et sikkert napp hver, men ingenting lot seg kroke. Var fisk oppe og rulla noen ganger, så de var i området ihvertfall - men de er tydeligvis ganske vårstøle ennå...

Lørdag 21.3
Ny helg, nye muligheter! Været var trist på fredag, og det var meldt dårlig vær søndag også - så jeg satset på lørdagen. Ganske fint vær, men kaldt - og dessuten kald vind. Isen lå omtrent som sist, og vannstanden hadde faktisk gått litt ned. Ikke helt drømmeføre, men jeg tenkte det burde være mulig å lure opp en fisk med litt flaks. Hadde som sist med meg gjeddestenger, og rigga opp disse sist. De sto i fred en stund, men så kom det opp en snipe igjen. Etter dette sto de i ro, men da jeg sveiva dem inn igjen i skumringa var den ene agnfiske helt opptygd. Hadde et merkelig dropback litt før, så mulig det var forklaringen - jaja.

På stamfronten gikk det tregt. Tror det rett og slett er litt for kaldt. Noterte 6-7 sikre napp, men alle besto kun av et røsk og så slutt. Lite fisk oppe også - ikke rart for det var bare 2-3 grader midt i solsteiken, og så snart sola gikk ned droppa temperaturen drastisk. Temperaturmåleren viste -2,5 grader da jeg var tilbake i bilen - ikke helt vår ennå mao. Krysser fingrene for finevær og fiskeaction i påska!

Ingen kommentarer: