1. desember 2013

Østfoldtur 23.11

Hadde egentlig tenkt meg ut på fredagskvelden, men da ingen var klare for å henge med da, og Ole-Håkon sa han planla Utgårdskilen på lørdagskvelden, bestemte jeg meg for å forsøke å henge med der i stedet...

Hadde litt forskjellig på programmet lørdag, men ble klar litt over 17, og satte kursen sørøstover. Hvaler er jo litt langt å kjøre for en kveldstur forsåvidt, men det er jo hyggelig med selskap, og dessuten litt gøy å prøve et nytt sted.

Var på plass ca. 19. Veldig kul plass og mye å kikke på inne på grunna. Så bare kutlinger og ulker i første omgang, men mye liv i vannet var det ihvertfall. Ole-Håkon dukka også opp, og vi begynte med å sette oss på ålekvabbeplassen. Smånapping med en gang, og opp kom svartkutling, ulker, småhvitting og etter hvert noen ålekvabber.

Etter at vi hadde fiska der en stund tok vi turen innover på grunna og kikket på bryggene og langs land. Mye å kikke på, og plassen lukta av skrubber og slettvar - men vi fant bare masse ulker, kutlinger og noen bittesmå skrubber. Fant til slutt en enslig skrubbe som jeg nappa opp - 38cm/750g. Litt vanskelig å kikke pga. urolig vann, men det roa seg ila. kveden, og på neste runde fikk jeg sett ganske grundig de fleste plassene, uten at flere skrubber dukka opp. Egentlig litt merkelig, menmen...
Tok en ny runde på ålekvabbeplassen, men uten at det tok helt av der. Jeg tok også et sveip utover mot moloen. Fant et veldig fint område der jeg hadde trua på skrubber, men fant bare ulker. En av ulkene var ganske stor og - så jeg fikk nappa den opp og konstaterte ny pers på 315g. 

Ny ulkepers - 315g!

Når kl. nærma seg 01 begynte jeg å tenke på å pakke sammen - litt synd siden det var fint vær og en veldig hyggelig kveld, men jeg hadde tross alt et par timer hjem, så...

Stoppa for øvrig på Kråkerøy på vei hjemover - kjørte nemlig forbi en fin brygge som så utrolig skrubbeaktig ut og som jeg bare måtte se nærmere ut. Og jada: Det var skrubber der, men ingen spesielt store dessverre, egentlig kanskje like greit, så jeg kom meg hjem...

Ingen kommentarer: