13. juni 2010

Sørvfiske 4.6 & 5.6

Tok turen til Østfold på sørvjakt 4.6 - snakket med Torbjørn B. & Marius V. og de skulle også nedover...

Var på plass litt før 21 - så bare to fiskere langt øst da jeg kom. Jeg satte meg på plass og fikk rigga opp. På første kast fikk jeg en sørv på kanskje 200g, det neste gav en fisk på 6-700g, så misset jeg et par napp, og så satt det en tyngre fisk. Ikke all verden fight, men da jeg så fisken for første gang gjorde hjertet et par ekstra slag - den så diger ut. Fikk den i håven - den virket mye større enn 1040-fisken min, men nå er det jo ikke så ofte jeg ser digre sørv, så jeg var ikke helt sikker før den var veid. 10g-vekta mi viste imidlertid 1300g blank - en vekt som ble bekreftet av 20g-vekta som viste akkurat det samme. Lengden var 42 blank. Fisken ble satt i karpesekk, og var der resten av kvelden...


1300g og 42 cm - en fantastisk fisk (og den nest største som er tatt i Norge)


1300g og 42 cm - ganske bra kondis og ganske bra lengde = stor fisk!

Jeg mistet en stor fisk og hadde flere fine napp rett etterpå, men fisket døde gradvis ut. For å gjøre en lang historie kort: Det ble ikke noe mer av interesse. Mye plaget av rovfisk på swimmen, samt brasmer. Fikk en sørv til på rundt 700g, noen mellomstore mort, samt en del flire og småsørv - men det gjorde egentlig ingenting Hadde også litt konsentrasjonsproblemer, må jeg innrømme. Var også en tur bort og snakket med OP ut på kvelden. Pakket sammen relativt tidlig for en gangs skyld (litt før 01), fornøyd med turen uansett...

Skulle egentlig noe annet lørdagskvelden 5.6, men det utgikk av diverse grunner - så da Stein spurte om ny tur lot jeg meg lett friste. Dro nedover litt før 20 - men det fine været skya til litt på vei nedover, så vi nesten begynte å frykte regn - og det blåste litt mye også. Da vi kom ned traff vi Andreas/Rage, vi flytta oss til en helt ny plass som så fin ut, men ikke så ut til å være fisket noen gang... Litt grunt var det, men med noen fine strukturer å fiske på et stykke ute.

Fisket begynte supertregt, og jeg tror både Stein og jeg begynte å lure på om vi hadde bomma skikkelig på valg av plass - men etter en god stund dukket det opp en del fisk fisk, og etter hvert også skikkelig fin fisk. Jeg mista ganske tidlig en 8-900g på håvkanten og hadde stadig bra fisk bortpå. Stein sitt fiske var først litt tregere, men tok seg gradvis opp det også. Det stilna og begynte å klarne opp også, og for en gangs skyld var det bra action hele tiden, og skikkelig diger fisk oppe og tok brødbiter, så vi fisket alt for lenge (0330 eller noe slikt).

Jeg mistet en fisk som kjentes diger ut fordi en knute røk, og Stein mistet også ihvertfall en veldig bra fisk. Stein fikk uansett dagens fisk med en fin en på 985g, og hadde også flere 3 til på 7-800g. Min største for kvelden ble 830g. Ble en del plaget av brasme utover natta, men sørvfisket tok seg skikkelig opp på morgenkvisten - skulle gjerne sittet enda litt, selv om det nok var mest fornuftig å komme seg i seng...

Ingen kommentarer: