15. juni 2010

Glomma 11.6

Hadde egentlig tenkt å fiske suter fredagskvelden - men likte ikke værutviklingen helt, så da Ole-Håkon ringte og inviterte til vederbukfiske og, så slo jeg til...

Hadde timet ankomst der ca. 21, men turen startet veldig dårlig med tett trafikk + noen trafikkuhell på E6 sørover, så jeg ble vel rundt 45 minutter forsinket. Vel på plass ved elva (rundt kl. 22) plasserte Ole-Håkon meg i god guide-ånd på godplassen, mens han satte seg noen meter nedstrøms. Jeg fikk beskjed om akkurat hvor jeg skulle legge agnet, samt diverse advarsel om stygg bunn i nærheten. Fikk også streng formaning om at jeg kanskje bare fikk en sjanse eller to til å kroke fisk, så det gjaldt å ta vare på de mulighetene som dukket opp...

Til å begynne med var det litt tregt - så en fisk som var oppe og rullet 2-3 ganger i det området Ole-Håkon sa hadde stygg bunn, og måtte selvsagt prøve - noe som resulterte i at nytt takkel måtte knyttes... Så var det en oppe og rullet i "riktig" område, og jeg hadde et napp på nedslipp som ikke satt. Det regnet etter hvert en del igjen, men jeg hadde det ganske greit under brollyen (som jeg heldigvis hadde tatt med). Plutselig så jeg en rulling helt inne ved land rett foran beina mine - og da jeg skrudde på hodelykta så jeg en fin buk som glei ut fra land.

Ole-Håkon kom opp en tur for å se hvordan det gikk - vi snakket litt, og mens vi sto der så Ole-Håkon nok en fisk inne ved land i lyset fra hodelykta, og jeg rigget en stang for å legge rett ved land i tillegg til den som lå et stykke ute - gikk for en frilinestang med reke som jeg la bare 2-3 meter ut, omtrent der Ole-Håkon hadde sett fisken... Ole-Håkon ruslet nedover igjen, og akkurat da han kom ned så jeg frilinestanga sto og gynget - jeg klasket til og noe skikkelig tungt satt i enden. Ropte til Ole-Håkon og fomlet med håven, men fighten gikk ganske greit siden jeg hadde fisken inne på den strømsvake grunna fikk fisken i håven og syntes den så helt enorm ut. Ole-Håkon hjelpte meg med veiing, måling og fotografering, og fasit ble 2600g og 57cm.

Etter dette roet det seg for min del, men jeg var også veldig fornøyd - ruslet ned til Ole-Håkon etter en stund, han hadde noe smånapping, og jammen kroket han ikke en flott buk han også. Da jeg så den i håven tippet jeg 2300-2400, men den viste seg å være 2090... Vanskelig å vurdere vekt på disse gitt, helt annen kroppsbygning enn den Glommabuken jeg er vant til... Stort takk til Ole-Håkon for superpresisjonsguiding!


Fin fisk i vått vær...


2600g & 57cm

Ingen kommentarer: