5. juli 2008

6 rovfiskturer i mai

Øyeren 13.5
Ny tur etter gjørsen med Ståle. Kjølig og lite agnfiskaktivitet. Ståle fikk en liten gjedde (ca. 2kg). Ellers tregt fiske, kun noen mort og brasmer. Noen gjørsnapp i skumringa, men ingen ville sitte...

Øyeren 18.5
Kald kveld ved Øyeren med Ståle. Vannstanden var nedadgående og var en 15-20 cm lavere enn sist vi var der. Lite/ingen overflateaktivitet av småfisk og det skulle vise seg at det var liten rovfiskaktivitet også. Fikk opp ei gjedde på +- 2 kg og hadde i tillegg et par napp som godt kunne være gjørs. Pakket sammen da det begynte å legge seg rim på stangbagene.

Øyeren 23.5
Ny tur til Øyeren med Stein. Mye overflateaktivitet og jeg hadde raskt to napp som visste seg å være små gjedder på maks kiloen. Stein fikk også en abbor på 505 gram. I skumringa fikk jeg 3 gjørs med veldig kort mellomrom. Ikke noe digert, den største var visst rett under 1,5 kg.

Ser ut som om gjørsen på denne plassen har byttet årskull - sist jeg lykkes der (ikke i fjor, men i forfjor) lå alle jeg fikk (8-9 stk til sammen på 3 kvelder) mellom 2,4 og 3,5 kg - håpet å treffe igjen det årskullet nå, men nå har jeg og Ståle fått opp til sammen 6 stk i år, alle mellom 1 og 1,5 kg... Har imidlertid vært borti større fisk også, så de er der...

Øyeren 25.5
Nytt forsøk etter gjørs for meg og Ståle. Fint vær og fin temperatur, men litt vind. Vannet hadde steget med ca 20 cm, sikkert som en følge av nedbør de siste to dagene.

Prøvde duppmeite i tillegg til bunnmeitestengene. Lite action frem til skumringen da jeg fikk en gjørs på 1880g og Ståle ei gjedde på rundt 2kg. Fikk også en liten gjørs på rundt kiloen på duppmeitestanga.

Rømua 29.5
Jeg og Ståle prøvde Rømua for å sjekke om rovfisken var på plass. Det var den ikke, det ble bare en del småfisk og buk...

Nærevann 30.5
Hadde planlagt tur til Nærevann fredagskvelden, og kom meg avgårde nokså seint. Nærevann var full av polakker, men jeg fant til slutt (etter en svett og litt lang gåtur) en fin odde for meg selv.

Bøtta opp sørv en stund, til jeg ble lei, men de var litt for store til agn, og litt for små til at det var særlig gøy, så jeg gav meg. På rovfiskfronten skjedde det fint lite. Noen gutter i en plastbåt hekta et par av stangene mine, og det gjorde de et par ganger til ila. kvelden. En eller annen gang i skumringa hadde jeg run på en av stengene, det var en gjedde på 3-4 kilo - ikke akkurat det jeg var ute etter...

En gang etter midnatt (hadde ikke klokke) stakk jeg hjem, da hadde de før omtalte guttene nettopp hekta et av taklene mine igjen, og jeg begynte å bli lei all myggen...

Ingen kommentarer: