31. desember 2006

Fiskeåret 2006 - oppsummering

Da var nok et fiskeår unnagjort, og det er på tide å oppsummere...

2006 er for min del (som vanlig) et år preget av mange småturer og forholdsvis få store satsninger. Det henger mye sammen med hva fisking ER for min del: Fisking er primært avkobling fra stress og jobb, og tiden jeg har tilgjengelig (pga. jobb og familie) er stort sett korte økter på kveldstid, etter at ungene er i seng. Det gjør at lengre satsninger og større turer stort sett er vanskelig å få til, og korte turer i nærområdet på kveldstid blir regelen. Det igjen resulterer ofte i perioder med mye blanking/halvblanking deler av året - fiskemulighetene på kvelden i vinterhalvåret er nemlig nokså begrenset på Romerike... Når det er sagt: Fiskegleden er ikke mindre av den grunn, bare det å komme seg ut, gjerne sammen med gode fiskekamerater - og å stå i solnedgang, skumring eller mørket under stjernehimmelen og i månelys er mer enn nok for meg - og innimellom blir det jo fisk også!


Men DETTE er det fisking handler om for min del!

Årsoppsummeringen min kan ellers nokså greit oppsummeres i tall - har ikke de helt fantastiske bildene å bla opp, men skal slenge på noen til slutt:

Antall fisketurer: 110
Ganske mange turer, spredt over hele året - de fleste korte, og mange uten særlig resultat...

Totalt antall fisk (ca.): 910
Ikke så mye å si om det - et snitt på 8-9 fisk pr. tur er jo greit, noen turer trekker nokså mye opp, mange turer trekker ned...

Fiskearter - ferskvann: 18
Abbor, brasme, flire, gjedde, gjørs, gullbust, harr, hork, lake, laue, mort, stam, suter, sørv, vederbuk, ørret, ørekyt, ål

Mest skuffende er det kanskje å ikke få karuss i år heller, til tross for noen forsøk, men nå har jeg jo ennå ikke prøvd noen "lette" plasser da...

Fiskearter - saltvann: 29
Berggylte, bergnebb, blåstål/rødnebb, brosme, brungylt, gressgylte, grønngylte, horngjel, hvitting, hyse, hågjel, knurr, kveite, lange, lusuer, lyr, lysing, makrell, sandflyndre, sandkutling, sei, skjeggtorsk, skrubbe, svarthå, svartkutling, sypike, taggmakrell, torsk, pigghå

Nye arter: 10

  • Brosme (3690g)

  • Horngjel (ca. 500g)

  • Hågjel (900g)

  • Kveite (ca. 600g)

  • Lysing (5960g)

  • Skrubbe (ca. 400g)

  • Suter (ca. 200g)

  • Svarthå (ca. 500g)

  • Taggmakrell (970g)

  • Pigghå (ca. 1000g)


Nye perser: 7 (+ de 10 nye artene)

  • Flire (410g)

  • Harr (510g)

  • Lange (5200g)

  • Stam (2320g/52,5cm)

  • Sørv (660g)

  • Torsk (10740g)

  • Vederbuk (1925g)

  • Ål (450g)


Beste fisker:

  • Gjedde (5050g)

  • Gjørs (3300g & 3530g)

  • Lake (2325g/62cm & 2410g/64,5cm)

  • Lange (5200g)

  • Lysing (5960g)

  • Stam (2320g/52,5cm)

  • Torsk (10740g)


Resultatmessig er jo ikke dette allverden å skryte av, men likevel har dette fiskeåret gitt meg mange gode opplevelser. Hadde jeg fisket mer målrettet etter gode resultater hadde nok lista sett annerledes ut: det er for eksempel mange "lette" arter og "sikre" plasser jeg ikke har prøvd, men mye av gleden ved fisking for min del nettopp å finne nye steder og prøve nye ting, snarere enn å besøke kjente steder og være resultatorientert.

Har som sagt ikke SÅ mange fine bilder fra i år, men kan jo legge ut noen av de fiskene jeg husker best og er mest fornøyd med:


Sesongen begynte som vanlig med en del lakefiske - fine fisken!


Deretter kom en rekordtidlig stampers - 2320g/52,5cm - et av årets høydepunkter!


Brei over ryggen ja!


Ny art - hågjel: Kule fisken (rakk å bli litt lei av den ila. året...)


Så ble det noen kvelder her...


...på jakt etter slike (fikk ganske mange faktisk)


Pakking til ferie - utstyrsgal, neida!


Nok en ny art - her min største på 910g - rakk å bli lei av slike også...


Og disse er alltid like fine, men plagsomme agntyver...


Crappy bilde av stor berggylt - 2000g


En høydare: Lysing på 5960g


Allerede i august var jeg i gang med slike igjen (men det ble ingen store denne høsten - for varmt?)


På første forsøk fikk fiskekompis Ståle 2 slike...


...men jeg fikk bare slike - selv etter MANGE forsøk!

Og neste fiskeår er jo straks i gang - så får vi se hva det bringer!

Ingen kommentarer: