28. juni 2006

Karussresearch på Romerike 18.6

Fikk sjansen til en tur på kvelden etter å ha hatt ungene alene hele helga... Bestemte meg for å sjekke ut 2 vann jeg har hørt skal ha karuss, en art jeg ennå ikke har stiftet bekjentskap med til tross for noen spede forsøk. Første vann var på grensa mellom Nes og Sørum. Har hørt om fangster av karuss på 2kg+ herfra. Stein hadde vel et forsøk der i fjor tror jeg, og konkluderte med enormt med småmort - og samme konklusjon kom jeg til: Vannvittige mengder småmort gjorde fisket nokså umulig. Gikk opp til to maiskorn på kroken, og det ble for digert for morten, men så ikke snurten av noe karuss, og overflateaktiviteten så ut til å være mort alt sammen - så 2-3 bevegelser inne i sivet/nøkkerosene som var interessante, men mengden mort gjør nok en karuss-satsing nokså vanskelig. Så en annen fisker som virket som han var ute etter karuss ut fra plassering og utstyr, men fikk ikke snakket med ham før han forsvant. I tillegg var det en mengde polakker der - de fisket mort og smågjedder (ca. 0.5-1kg) og lurte på om det var noe ål i området...

Neste vann var et tjern ved Gardermoen - ble bare en tur for å kikke for det var seint før jeg kom så langt. Tipper at hvis det er karuss der er de små, så ihvertfall ikke noe som tydet på noe annet - MEN jeg så noe som fikk meg til å lure litt: Et par store fisk ploget i overflaten midt ute i tjernet!

Ingen kommentarer: