9. januar 2006

Lake i Vorma - 6.1 & 8.1

Etter at lakeplassene i Glomma har levert dårlig (dvs. nada) hittil denne sesongen, og det har vært tregt på alle "høstplassene" i det siste, bestemte jeg meg for at det var på tide å teste et nytt sted etter lake... En plass både jeg og Stein har tenkt på/snakket om er Vorma - og siden det også er et sted der isforholdene på vinteren stort sett alltid er greie (dvs. isfritt), så bestemte jeg meg for å prøve der.

6.1 lokket jeg med meg nabo Ståle, men ting tok tid og vi var på plass seint - dvs. ca. 21. Etter de siste turene har jeg egentlig begynt å lure på om det er for seint på denne tida av året, men det viste det seg etterhvert å ikke å være Det var faktisk ganske mye is i Vorma - ihvertfall mer enn jeg hadde trodd, og plassen jeg hadde sett meg ut var veldig vanskelig å nå. Vannstanden var lav, det lå is og tung snø, og det var ingen opptråkkede stier noe sted. Vi trasket derfor rundt i snøen en god stund med tung oppakning, og vi ble svette og etter hvert nokså oppgitte. Bakevja vi skulle prøve oss i var full av is og rusk, og vannstanden gjorde at den var alt for grunn...

Til slutt fant vi et lite nes det gikk an å stå på og fikk rigget opp noen stenger - det var trangt og vondt å stå, men plassen så VELDIG lovende ut. Klokka var nå nærmere 22. Og for å gjøre en lang historie temmelig kort: Plassen leverte bra ! Det nappet jevnt - den første og største fisken på land tok Ståle, den var 1700g, så mistet han en fisk, deretter mistet jeg en før jeg landet en på 1225g. Mens jeg kroket av den hadde jeg et hylerun som er det sykeste jeg har hatt på lakefiske - fikk såvidt kjent fisken, og var det lake var den stor! Kan vel ha vært gjedde også forsåvidt... Så landet jeg lake på 900g, mistet en stor en, fikk en mikrolake og landet en pen en på 1600g. Ståle fikk en mikrolake og hadde flere napp, og jeg avsluttet med en på 800g. Innimellom var det ganske mange fisk som ikke ble skikkelig kroket eller som slapp nær land. Bunnforholdene var forholdsvis greie der vi fisket, men det var veldig dypt, og det er vanskelig å pumpe lake opp langs en steinur, vi mistet flere fisk (og takler) som gikk rett inn i kanten. Gikk for øvrig fra fast takkel til glidende i løpet av kvelden, det viste seg å være bedre på denne plassen.

Måtte avbryte fisket litt tidlig (dvs. noe over 23) pga. sykt barn hos nabo Ståle, ellers hadde vi vel blitt en liten stund til, tenker jeg...

8.1. måtte jeg bare en liten tur til Vorma igjen. Jeg var veldig gira etter sist tur, og hadde lyst å se om det var bare flaks sist, eller om det fortsatt var noen laker på plass. Hadde med Liv på tur, så det ble bare en kort økt, men en times fiske gav 2 fisk på land, på hhv. 1150g og 6-700g (den siste ikke veid). Ikke det helt store altså, men det var imidlertid bra action - mistet 5-6 fisk (og takler) som gikk i bunnen og hadde i tillegg flere napp...

Ingen kommentarer: