29. mars 2005

Lakefiske 2005

Lake er en utrolig kul fisk - og dessuten en fin fisk for småbarnsfedre (og -mødre...) i den forstand at den kan fiskes etter leggetid også i den mørke delen av året. Mye derfor har det blitt MANGE turer etter lake etterhvert (noen og 50 pr. 31.12.2005), og det tatt i betraktning er ikke "største fisk"-lista mi så veldig imponerende, men jeg jobber fortsatt med saken...

Vintersesongen 2004/2005 var min første lakesesong, og jeg brukte litt tid til å finne ut av teknikk og steder og slikt. Fisket i begynnelsen med glidende takler, men veksler nå mellom dette og fast paternostertakkel med forholdsvis tynn søkkefortom pga. mye stygg bunn på stedene der laka trives. I tillegg er nappindikasjonen svært tydelig med fast paternoster. Har prøvd både enkeltkroker og trebler, og synes de kroker ganske likt, men det er viktig at kroken er skarp, og enkeltkroker kan gjerne være forholdsvis store. Sild og makrell har gitt god uttelling, men jeg har også fått fisk med lake som agn, synes likevel det virker som sild/makrell er å foretrekke. Det er imidlertid viktig at agnet er noenlunde OK, de mest råtne sild/makrell-sakene fra fiskedisken funker ikke... Stunt med reke og kreps har vært helt mislykket.

Min første sesong har til sammen gitt meg 16 fisk over kiloen, og et utall mindre (særlig på begynnelsen av sesongen, noe som trolig har sammenheng med hvor jeg fisket). Bare 5 av disse igjen var på over 2 kg. Min største lake så langt er på 3710g - så nå er målet definitivt å komme over 4!

1 kommentar:

Anonym sa...

Arts statistikk er bra lesning Karl Johan.