12. februar 2005

Favorittfiskeart (& største fisk): Gjedde

Kommer til å legge ut mine største fisker for hver av noen utvalgte arter, kombinert med noen artsspesifikke tips/teknikker. Postene kommer med (u)jevne mellomrom, etterhvert som jeg har tid og anledning (og tilstrekkelig antall fisker av OK størrelse)...

Først ut er gjedde - en fisk som alltid har fascinert meg, og som jeg mener er undervurdert som sportsfisk. Riktignok kan gjedda noen ganger være nokså medgjørlig og treg, men først og fremst er den totalt uberegnelig - og noen de største gjeddene jeg har fått har hatt noen helt vanvittige utras. I tillegg er gjedda en utrolig vakker fisk - en velproposjonert gjedde er rett og slett en estetisk nytelse!

Mine aller første gjedder fikk jeg mer eller mindre tilfeldig på "vanlige metoder" som wobler og sluk på vårparten, men det klart morsomste er nok likevel meite med agnfisk, og jeg fisker nå nesten bare med agn etter gjedda. Dette er nok også (kanskje ved siden av trolling) den beste metoden for å komme i kontakt med de riktig store gjeddene. Siden jeg mangler båt fisker jeg dessuten nesten bare fra land - men finner en bare de riktige plassene ser ikke det ut til å være noen hindring for å få stor fisk...

Mort og laue er vel de klassiske agnene, jeg har også hatt suksess med makrell/sild som agn - fisken du får i ferskvaredisken på super'n er helt fin. Jeg deler da gjerne fisken i to med et svært skrått snitt midt på, slik at jeg står igjen med to "fiskeformede" biter. En fordel med dette er at innmat/blod tyter ut, og agnet lukter heftig.

Jeg bruker kun hjemmelagede, lange stålfortommer. Hvis du har problemer med å få kroket fisken kan de vanlige to treblekrokene (jeg bruker to stk. størrelse 6/8 som standard) byttes med en stor enkeltkrok, eller kombinasjonen av stor enkeltkrok og en treblekrok - det kroker erfaringsvis MYE bedre når gjedda er forsiktig. Nattmeite etter gjedde går for øvrig også fint! Har fått et par av mine største gjedder (og flere fine) mens jeg fisker etter lake i bekmørket. Det viser for øvrig tydelig også at stor gjedde ikke nødvendigvis er selektiv når det gjelder agnstørrelse - jeg fisker nemlig med nokså små biter av sild når jeg meiter lake.

Hvis mulig fisker jeg helst frilinemeite - da beveger gjerne agnet seg sakte i strømmen - synes det virker som det er litt mer spennende for gjedda enn helt statisk (forankret) bunnmeite - alternativt kan en dra agnet forsiktig langs bunnen, eller la det hoppe innover mot land. For den siste metoden er det en god ide å bruke en stor dubb som løper fritt på sena - da kan en la agnet bevege seg opp og ned gjennom vannlagene mens det sakte dras mot land - jeg har hatt bra suksess med dette hvis det er lite action.

Har vel bare en skikkelig gjeddesesong å vise tilbake til - 2004-sesongen. Men det blir garantert mye satsing på storgjedda i vår - jeg gleder meg veldig til april/mai!

Ingen kommentarer: