29. januar 2005

Pen gjedde i Glomma - 28.1

Det ble en impulstur ut etter lake seint i går kveld. Fisket på en av mine vanlige lakeplasses og det var fryktelig stille, da det plutselig nappet temmelig kraftig på den ene stanga. Trodde faktisk først det var en rekordlake, den var veldig seig i bevegelsene i starten - men et nokså heftig utras avslørte snart at det måtte være en gjedde. Jeg fisket temmelig lett og kombinasjonen av tynn monofortom (0.35) og ganske liten enkeltkrok (1/0) gjorde at jeg var temmelig redd for å miste fisken. Etter en temmelig lang fight, der min selvimporterte kinesiske karpestang på 1.5lb fikk kjørt seg litt, fikk jeg imidlertid lurt den ned i håven og landet den.

Gjedda var 8450g og 104cm og dermed i helt rå kondisjon. Feit (foret opp med lake og/eller lakeagn?) og UTROLIG brei over nakken. Agnet var en liten bit med sild (fyrstikkeskestørrelse) og bunnmeite med paternostertakkel med 1/0 enkeltkrok og 0.35 monofortom. Fikk dessverre ikke tatt noen "skikkelige bilder" - siden jeg var alene og ikke var forberedt på slik fisk...

Kroken satt heldigvis helt perfekt i munnviken, noe jeg for øvrig har opplevd flere ganger før når jeg bunnmeiter med fast paternostertakkel og små agn, og gjedda tar.

Ingen kommentarer: